Karácsony előtt körbefutott a világ sajtójában egy online kutatás, amelynek egyik kérdésére a brit és amerikai válaszolók 18 százaléka állítólag úgy válaszolt: gendersemleges Mikulást szeretne (a férfi Mikulásra 71, a női változatra 11 százalék szavazott).

Ezt aztán – nem meglepő módon – minden lap a maga világképébe illesztve prezentálta. Volt újság, ahol a felmérést a politikai korrektség egy újabb beteges megnyilvánulásaként ábrázolták, de olyan is, ahol a másnemű Mikulást elgondolkodtató lehetőségként mutatták be.

Pedig megint csak arról volt szó, hogy egy cég úgy gondolta: jó ötlet egy társadalmat megosztó kérdésre olyan felmérést dizájnolni, amely aztán – a szenzációra éhes sajtó segítségével – publicitást generál számára. Sőt – mivel a közleményhez színes-szagos infografika is járt – egyben azt is bemutatja, mit tudnak a cég kreatívjai.

Merthogy a mikulásos felmérést nem egy közvélemény-kutató, hanem egy grafikai tervezéssel foglalkozó vállalat készítette – a jelek pedig arra utalnak, hogy a GraphicSpring valós célja inkább lehetett a 15 perces hírnév kihasználása, mint a közvélemény felmérése.

Napjaink Mikulását ugyanis nem a megkérdezettek akarták mindenáron más neművé tenni a modernizálás jegyében, hanem a lehetőséget felkínálták nekik a kérdésben és a válaszok között is – szinte kiprovokálva a figyelemfelkeltő eredményt:

Ha átalakíthatnád a Mikulást napjaink társadalmához igazítva, milyen nemű lenne?

Férfi

Gendersemleges

És hogy mennyi emberről van szó?

Egyes lapok szimplán csak amerikaiak és britek nagy számáról írtak, mások pedig – a női és a gendersemleges válasz százalékainak összeadásával – arról számoltak be, hogy az amerikaiak és britek több mint negyede szeretne más nemű Mikulást.

Kicsit közelítve a valósághoz egyesek megemlítették, hogy az online felmérés több mint 4 ezer ember megkérdezésével készült.

Arról viszont már jóval kevesebben írtak, hogy

– nincs szó arról, hogy a felmérés reprezentatív lett volna,
– az adott kérdésre mindössze 1015-en válaszoltak,
– és ebből Nagy-Britanniában 79-en, az Egyesült Államokban pedig 96-an nyomtak az eléjük tolt gendersemleges lehetőségre.

Tanulság?

Ne dőljetek be kamu céges “közvélemény-kutatásoknak”. Hosszan lehetne sorolni a szakmai szempontokat, amelyeket érdemes figyelni egy felmérés értelmezésekor, de nem lehet mindenki közvélemény-kutató. A legtöbbet ezért talán a józan ész használata segíthet, vagyis ha utánanézünk: ki készítette az adott felmérést, mit tudni róla, és mi lehetett vele a mögöttes motivációja.

A cikk a Snopes és a Junkee cikkeinek felhasználásával készült. Fotó: unsplash.com/srikanta

Köszi, hogy elolvastad a bejegyzést! Ha tetszett a cikk, és szereted az oldalt, csatlakozz te is havi egy kávé árával az álhírek elleni harchoz.