A Computational Propaganda azt vizsgálja, hogy a világ kormányai, politikai szereplői hogyan manipulálják a közvéleményt a közösségi médián keresztül. Az Index cikke szerint a hazai szervezett közösségimédia-manipuláció 2010-ig nyúlik vissza, és egyedül a kormány csinálja nagyban; se pártoknál, se politikusoknál, se civil szervezeteknél, se privát cégeknél nem találták nyomát.

A kutatás szerint a hazai netes manipulációt 2013-14-ig az orosz befolyás jellemezte, de ezek az oldalak és Facebook-csoportok 2015 körül visszaszorultak – helyüket pedig egy hazai álhírterjesztő birodalom vette át. Az oroszpárti narratíva azonban direkt külső irányítás nélkül is maradt, legyen szó menekültválságról vagy nyugatellenességről.

Az Index cikkéből az is kiderül, hogy méreténél fogva Magyarország persze kispályás a nemzetközi összehasonlításban: a területen főleg Kína, Izrael, Oroszország, az Egyesült Arab Emirátusok és az Egyesült Államok bír a legnagyobb kapacitással. Alkalmazott technikában is lemaradásban vagyunk: míg a nemzetközi élvonal egyre inkább a hibrid, azaz az emberi felügyet melletti robotfelhasználók bevetésében hisz, nálunk csak emberi operátorok üzemeltette kamufelhasználók terjesztik a propagandát a közösségi médiában.

Azok révén viszont szinte mindent bevetnek a hazai manipulátorok – írja az Index. Az oxfordi kutatók négy nagy kategóriájából három – a kormányt támogató üzenetek sulykolása, az ellenzék támadása, illetve a politikai ellenfelek elleni trollkodás – is szerepel a repertoárban, és csak egyedül a semleges, figyelemelterelésre használt hírek terjesztése maradt ki eddig – olvasható az Index cikkében.

A jelentést pdf formátumban itt találjátok meg.

Fotó: Pinho / Unsplash.com

Köszi, hogy elolvastad a bejegyzést! Ha tetszett a cikk, és szereted az oldalt, havi egy kávé árával te is hozzájárulhatsz az álhírek elleni harchoz.