Emlékeztek a macedón kamuhírgyárosokra? Ők voltak azok, akik 2016-ban látszólag spontán ráéreztek az amerikai hírigényekre, és létező weboldalak nevéhez hasonlító szájtjaikon mázsaszám szállították a félelmeket és vágyakat kiszolgáló tartalmakat – nagy részében politikai kamuhíreket. Cikkeiket nemritkán innen-onnan lopkodták, majd feldúsították a maguk kezdetleges angoljával. A nyelvi hibák, a hírek hiteltelensége senkit nem zavart, az amerikaiak osztották őket rendesen a Facebookon.

A macedón egyetemisták eleinte gyártottak álhíreket a demokrata szavazók kiszolgálására is, azok azonban korántsem mentek olyan jól, ezért egy idő után inkább csak a Trump-hívőkre mentek rá. Fizetségüket a nézettségből eredő hirdetési bevételekből kapták meg, ami újabb és újabb kalandorokat csábított a jól tejelő bizniszbe.

Ezen oldalak létezéséről a BuzzFeed leleplező cikkei révén tudunk, ami után nagy újságok és hírcsatornák tucatjai látogattak a macedóniai Velezsbe, hogy bemutassák a globális információs összekapcsoltságot kihasználó a fiatalokat. “Azt kell írnod az embereknek, amit látni akarnak, nem azt, amit meg szeretnél mutatni” – idézi például Krekó Péter Tömegparanoia című könyvében az ügyben érintett egyik macedón tinit.

A BuzzFeed új nyomokra bukkant

Körülbelül ennyit tudtunk eddig a macedón álhírgyárosokról, a BuzzFeed múlt heti oknyomozó anyaga azonban új kontextusba helyezi a sufnivállalkozásokat. Alapjaiban ez sem változtatja meg az eddig ismert történetet, de valamennyire árnyalja a macedón fiatalok hírvilágbeli kalandozásának spontaneitását.

A BuzzFeed és helyi oknyomozó partnerei ugyanis a közösségi médiabeli bejegyzések, helyi és amerikai kormányzati vizsgálatok, doménregisztrációk, kamuhíres archívumok átvizsgálása, valamint az érintettek meginterjúvolása után arra jutottak, hogy a velezsi politikai álhírgyár nem csupán apolitikus fiatalok pénzszerző akciója volt.

Vagy legalábbis a folyamat beindításában kulcsszerepet játszott egy ismert és amerikai republikánus politikusokkal szimpatizáló macedón ügyvéd, valamint két magasan jegyzett amerikai alternatív médiás, továbbá az oldalakra rendszeresen írtak amerikai politikai szerzők is.

Sőt, az újságírók nyomozása azt is felderítette, hogy az egyik híres orosz trollgyár egy tagja maga is járt Macedóniában három hónappal az első politikai álhíroldal bejegyzése előtt. Arról az Anna Bogacseváról van szó, akit az amerikaiak azzal vádolnak, hogy az Internet Research Agency nevű propagandagyár munkatársaként beavatkozott a 2016-os választásokba. Az újságírók azonban nem találtak konkrét kapcsolatot az álhíres oldalak és Bogacseva között, és a meginterjúvoltak is tagadták az orosz szálat.

Aki az egészet elindította

A macedón kamuhíres oldalak pápáját Trajcse Arszovnak hívják, 33 éves ügyvéd, és bevallása szerint Rand Paul és Ted Cruz republikánus szenátorok híve. Ő és testvére regisztrálták az első amerikai piacra szánt politikai oldalt, a USAPoliticsToday.comot még 2015 szeptemberében, majd fejlesztették többszereplőssé alternatívmédia-vállalkozásukat. Ami aztán másoknak is ötletet adott Macedóniában.

Arszov előbb tagadta érintettségét, de a bizonyítékok prezentálása után megnyílt, és elárult néhány részletet projektjéről. Beszélt például amerikai kapcsolatairól, az elfogult konzervatív Liberty Writers News alapítóiról, Ben Goldmanról és Paris Wade-ről, akiket a Washington Post egy 2016-os cikke a félrevezetés kereskedőiként jellemzett. Wade nemcsak rendszeresen megosztotta a macedónok cikkeit saját szájtja facebookos oldalán, hanem több mint 40 cikket maga írt Arszov USA Politics Today nevű oldalára (testvére, Alex Wade ennél jóval többet, 670-et jegyzett). Arszov bevallása szerint ezekkel a saját cikkekkel akarta megkülönböztetni magát a többi macedón oldaltól, és kikerülni, hogy a Google megbüntesse őt az összelopkodott tartalmakért.

Arszov a BuzzFeed újságíróinak viszont tagadta az orosz érintettséget. Állítása szerint a politikai újságírás macedóniai kiszervezése a saját ötlete volt, és semmi jogelleneset nem követett el. Mindenesetre bizniszük idén áprilisban végképp befuccsolt, amikor a Facebook törölte az Arszov-féle macedón álhírgyárak összességében több mint 2 millió felhasználó által követett oldalait.

Fotó: pexels.com

Tetszett a cikk? Támogasd te is az oldalt havonta egy kávé, egy magazin vagy egy könyv árával.