A BuzzSumo közösségi médiás forgalomelemző szolgáltatás (ezt használtam például a megtévesztő oldalak 2018-as listájának készítésekor) ma közzétett egy felmérést arról, hogy miként alakult a kamuhírjelenséggel foglalkozó cikkek száma az elmúlt két évben. Egy önpromó céljával készült adatkutatástól persze nem érdemes függetlenséget és tudományos alaposságot elvárni – ennek fényében értelmezzétek cikkük megállapításait és tanácsaikat is.

Két grafikonjuk viszont a motivációtól függetlenül is említésre érdemes. Az első azt mutatja be, miként alakult a kamuhírekkel foglalkozó – vagy legalábbis a kifejezést használó – cikkek száma 2015 januárja és 2018 májusa között:

BuzzSumo

Az ábrán jól kivehető ugrást hozott a 2016 novemberi amerikai elnökválasztás, amikor is szinte a semmiből előbb 10 ezer fölé, majd egy hónap múlva 20 ezer közelébe ugrott a kamuhírekről beszámoló – angol nyelvű – cikkek száma.

Ez persze nem jelenti, hogy 2016 novembere előtt ne lettek volna kamuhírek, vagy azokról beszámoló cikkek, csupán azt, hogy a fake news kifejezés ezután robbant a médiában.

Ennek okai csak részben voltak a Donald Trump győzelmét a kamuhírekre fogó, azok szerepét latolgató írások. Hozzájárult a boomhoz Trumpék azon kommunikációs fogása is, hogy a fake news kifejezést – lejárató célzattal – elkezdték minden olyan hírre és médiumra használni, amellyel nem értettek egyet.

A BuzzSumo másik ábrája a kamuhírekkel foglalkozó cikkek által generált közösségimédia-aktivitást mutatja. Ezen pedig az az érdekes, hogy bár a 2018 januári cikkek száma megközelítette a 2016 decemberi rekordadatot, ezt a kiugrást már nem sikerült a 2016-oshoz hasonló közösségi médiás aktivitásra váltani.

A cikk szerzői megállapítják, hogy – bár a jelenséggel foglalkozó cikkek száma már 2016 nyarától folyamatos emelkedésben volt – nehéz lett volna a számadatok alapján előre megjósolni egy ekkora ugrást. Ennek ellenére adnak néhány tippet azoknak a tartalommarketingben és újságírásban utazó, adatok elemzésétől nem idegenkedő szakembereknek, akik a trendekre legközelebb időben fel szeretnének ülni (és nem idegenkednek például az ő termékükre történő előfizetéstől sem ;)

Fotó: pixabay.com – BuzzSumo

Tetszett a cikk? Támogasd te is az oldalt havi egy kávé árával: