A Facebookot az elmúlt két évben folyamatosan támadják amiatt, hogy az alapvetően emberek összekötésére létrehozott platformon – álcázott és kevésbé álcázott befolyásolással – egymás ellen fordítanak embereket, megosztva ezzel a társadalmat. A cég vezetése előbb próbált elhajolni a vádak elől, de végül elismerte felelősségét. Mark Zuckerberg tavaly év végén azt ígérte: biztonságosabb hellyé teszi a Facebookot, és háttérbe szorítja az értéktelen híreket. Ennek a megújulásnak az egyik markáns eleme az emberek Facebook-csoportok felé terelése, ahol a felhasználók a tervek szerint értelmes és építő párbeszédet folytathatnak egymással. A társadalmi párbeszéd támogatása alapvetően nemes célkitűzés lenne, ám hogy ez sikeres is legyen, a BuzzFeed tényellenőrző szakértőinek cikke szerint a Facebooknak meg kell küzdenie a csoportok tevékenységét eltérítő spammerekkel, csalókkal és trollokkal.

Jelenlegi formájukban ugyanis a csoportok bizonyos tekintetben még segíthetik is a dezinformáció terjedését. Például azzal, hogy egy helyre gyűjtenek adott témák iránt érdeklődő embereket, akiket így a dezinformátoroknak nem kell egyenként, fizetős hirdetések útján levadászni, hanem elég bejelentkezniük egy csoportba, és egy kis megmelegedési idő után már indulhat is az aknamunka. Vagy drasztikusabb esetben a csoport adminjainak meghackelése, és a közösség irányításának átvétele. Nem ritka az sem, hogy egy csoportot már eleve úgy hoznak létre, hogy azzal az ellenkező véleményt képviselőket vonzzák be, majd a “beetető” szakasz után fordítanak a széljáráson. Keyword squattingnak nevezi a BuzzFeed azt a jelenséget, amikor épp aktuális témáknak megfelelően írják át bizonyos csoportok neveit, hogy megtévesztő tevékenységeikhez így gyűjtsenek újabb áldozatokat (nemrégiben volt például olyan csoport, amely a neves elméleti fizikus halála után RIP STEPHEN HAWKING 2018-ra változtatta a nevét). De a fekete piacon vásárolni is lehet csoportokat, akár több tízezer követővel rendelkezőket is, ahogyan pár dollárért hirdethetjük termékünket akár több milliós csoportban is. A kamucsoportokat a Facebook nemhogy nem szűri ki és szünteti meg, hanem néha még ajánlja is felhasználóinak, megbízhatatlan és kontrollálatlan terepre sodorva ezzel őket. A BuzzFeed cikke sok példát és felszólalót felsorol az Egyesült Államoktól kezdve a Fülöp-szigeteken át Mianmarig.

Persze korántsem arról van szó, hogy ne lennének valóban hasznos csoportok, sőt nagy részük talán ilyen is. Sok facebookos közösségben már a váltás előtt is értelmes és építő párbeszéd folyt, a bomlasztókat pedig a csoport adminjai – sok munkával – távol tudták tartani a közösségtől. A BuzzFeed cikke inkább arra hívja fel a figyelmet, hogy ezek az online közösségek vonzzák a csalókat, a trollokat, a propagandistákat, a saját termékeiket hirdetni kívánókat, az önjelölt szakértőket és a konteósokat. A helyzet pedig a közeljövőben – ha a csoporttartalmak a Facebook ígéretének megfelelően valóban hangsúlyosabban jelennek meg majd a hírfolyamban – csak tovább romlik, mert a felület még csábítóbb lesz a visszaélések elkövetőinek. Arról nem is beszélve, hogy ezek a közösségek az infobuborék-hatást is tovább erősíthetik majd, vagyis azt a jelenséget, hogy az emberekhez csak a saját világlátásukat alátámasztó, megerősítő tartalmak jutnak el. Vagy – ha például egy csoportot a fent említett módon eltérítenek – az ellenvélemények közül sem az építő, párbeszédre sarkalló tartalmak érik el az embereket, hanem a zsigeri érzelmekre ható trollkodás.

A Facebook a cég közlése szerint egy külön egységet állított fel a csoportok kezelésére, amelyben biztonsági szakértők, gépi tanulás specialisták és moderátorok egyaránt helyet kaptak, valamint továbbfejlesztette a csoportadminok moderációs felületét is. A BuzzFeed cikkében megszólaló biztonsági szakértő szerint azonban a közösségi oldalnak még sokat kell dolgoznia például ajánlási rendszerén, amely kétes és rejtett motivációjú csoportok felé terel gyanútlan embereket, és fel kell tudnia ismerni az embereket radikalizáló és a társadalmat polarizáló csoportokat.

A teljes cikket itt olvashatjátok el.

Illusztráció: pexels.com

Tetszett a cikk? Támogasd te is az oldalt havi egy kávé árával: