A Snopesot talán már nem kell bemutatni az Urbanlegends.hu olvasóinak, a neves legendavadász szájt ugyanis elsődleges forrása az itt megjelent anyagok jelentős részének.

Az oldal hétfőn azzal fordult követőihöz, hogy fennmaradásuk érdekében támogassák közösségi pénzgyűjtésüket, és dobjanak össze a további működés biztosítására félmillió dollárt. A gyűjtés szépen halad, 16 óra alatt több mint 15 ezer támogató jóvoltából össze is jött több mint 444 ezer dollár.

A Snopes indoklásában arról beszél, hogy jogi vitába keveredett technikai szolgáltatójával, miután az “túszul ejtette” a szájtot, rátette a kezét a hirdetési felületeire, és a legendavadászok így pénzügyi forrás nélkül maradtak. Az nem derül ki a szövegből, hogy az összegyűjtött pénz miként oldaná meg a jogi vitát.

A segítségkérés sokakat meglepett, de az ügynek voltak már előzményei: legutóbb például a Poynter számolt be a durvuló jogi vitáról, most pedig az Atlantic szerzője próbált tiszta vizet önteni a pohárba.

Mint arról már itt is beszámoltam: a szájtot két amatőr néprajzkutató – a 49 éves Barbara és 48 éves férje, David – hozta létre a kilencvenes években. A projekt hobbinak indult, de – miután a Snopes a világ legismertebb és leghitelesebb legendavadász oldalává vált – havi több millió látogatója révén “nagyon egészséges” jövedelmet biztosított az alapítóknak. Az oldal üzemeltetésére a házaspár 2003-ban közös céget alapított Bardav néven.

A problémák a pár 2015-ös válásával kezdődtek, amiről az egyik bulvárlap egy karaktergyilkosságnak is beillő, jó néhány pikáns részletet tartalmazó cikket közölt. Mindenesetre a cég egyik fele a feleséghez, a másik a férjhez került. A lapot David Mikkelson vitte tovább, más legendavadászokkal bővítve a csapatot, és jelentősen felturbózva az addigi napi 1-2 megjelenést.

Ugyanebben az évben a Bardav együttműködési szerződést kötött egy San Diego-i tech startuppal, a Proper Mediával különféle netes szolgáltatások – fejlesztés, sales, forgalomgenerálás – igénybevételére. 2016 júliusában a szájttól távozó egykori alapító, Barbara Mikkelson eladta a Bardav-beli 50 százalékos részesedését a Proper Media tulajdonosainak, akik ezzel David Mikkelson új partnerei lettek. Az együttműködés egy darabig látszólag működött is: a Proper nemcsak lecserélte az oldal elavult megjelenését, de új motort is rakott alá, és megkezdte a felületek profi értékesítését.

Az új partnerek azonban nem értették meg a Snopes lényegét, és csak a hirdetési bevételek minél hatékonyabb megfejelését látták a projektben. Legalábbis így látta a szerkesztőség, valamint a Proper egyik társtulajdonosa, Vincent Green, aki szerint a Proper vezetője például adóelkerülés érdekében létrehozott egy céget Puerto Ricóban is. Greennek ez nagyon nem tetszett, és – vagy magától vagy mert kényszerítették – elhagyta a Propert, és átállt a Bardavhoz (a Proper ezt a lépést David Mikkelson és Vincent Green konspirációjának nevezi az irányítás átvétele érdekében).

Március 10-én David Mikkelson megszüntette a Bardav és a Proper közötti együttműködést, amire szerinte cégvezetőként megvolt a joga, a Proper szerint viszont nem. Vitatott az ügy másik kulcsszereplője, Vincent Green részvénytulajdonlása is, ami azért fontos, mert ezeket a papírokat David Mikkelson részvényeihez csatolva a szerkesztőségnek többsége lenne a cégben. És még sok más is vitatott a felek között, ami miatt az Atlantic szerzője csak úgy jellemzi az ügyet: az egész egy teljes káosz.

A Proper Media jogi képviselője szerint David Mikkelson vállalatirányítóként nem bánt felelősen a cég bevételeivel, a legendavadász szerint viszont a Proper kisemmizi őket hirdetési bevételeikből. Az egyik fél Mikkelson menesztését, a másik az oldal irányításának átadását kéri. Hogy mit hozhat a Snopesnak a jövő? Az Atlantic cikke szerint ezt jobban láthatjuk majd a jövő pénteki meghallgatás után.

Fotó: pexels.com