Az Index Szíriát is megjárt szerzője, Földes András pontokba szedve cáfolja meg az újságírónő különböző állításait, ezekből itt csak a legabszurdabbakat szemlézem. Eva Bartlett legvadabb vádjai szerint

– az Aleppó hős mentőiként ismert fehér sisakosok kamuhírek révén lettek ismertek: egy Aya nevű kislányt például már három különböző rom alól is kimentettek,

– az Al Quds nevű kórházat pedig – a nyugati hírügynökségek jelentéseivel ellentétben – sosem bombázták le.

Az Index szerzője szerint azonban a független újságíróként bemutatott Bartlett valójában a szíriai rezsimet támogató putyini szócső, az RT News munkatársa, Aleppóba pedig az Aszad-rezsim által megbízhatónak tartott újságírókkal utazhatott, akiknek a szíriai kormány ezután egy sajtótájékoztatót szervezett az ENSZ-be.

Ami az állítólag többszörösen megmentett kislányt illeti: a Snopes szerint nem annyira meglepő, hogy az elmúlt hónapokban – 2016 októberében és júniusában, valamint 2013-ban – három különböző Ayát is kimentettek Szíriában a romok alól. Tehát nem ugyanazt a kislányt, csak egy lányt ugyanazzal a keresztnévvel, amely egyébként igen népszerű a szíriaiak körében.

Bartlett szerint a nyugati média akkor is hazudik, amikor azt állítja, hogy az aleppói Al Quds kórházat ez év áprilisában lebombázták. Állítása szerint ugyanis az oroszoknak olyan műholdképeik vannak, amelyek bizonyítják: az épület ugyanúgy nézett ki már 2015 októberében, mint 2016 áprilisában, ráadásul a kórházba a híradások szerint azóta is rendszeresen szállítanak sérülteket.

Földes megint csak a Snopesra hivatkozva megjegyzi: a kórházat ért áprilisi bombatalálatról az Orvosok Határok Nélkül (MSF) szervezet is beszámolt. A támadásban több tucatnyian meghaltak, többek között orvosok és gyerekek is. A kórház neve pedig azért tűnhetett fel a későbbi hírekben, mert egyes részeit ellátásra alkalmassá tették, mint erről az MSF is beszámolt egy pár héttel későbbi közleményében.