1. Krízisben az embereknek a híreken kívül válaszokra is szükségük van

A Le Monde Les Decodeurs nevű tényellenőrző oldala a Charlie Hebdo elleni támadás során közel 70 ezer kérdést kapott olvasóitól 6 nap alatt, amiből próbáltak lehetőleg minél többre válaszolni. Közel 10 ezer kérdés a menekülő elkövetők autójára vonatkozott: a terroristák távozását megörökítő felvételen ugyanis a kocsi külső visszapillantó tükre fehérnek tűnt, a későbbi képeken viszont feketének. Mi történhetett? Kicserélték az autókat? Miért nem foglalkozik ezzel a média? Mit titkolnak el? – ilyen és ehhez hasonló kérdések érkeztek a szerkesztőségbe. A válaszra pár napot várni kellett ugyan, de meglett: a kocsi visszapillantója króm volt, és a környezetét tükrözte vissza – mint az az alábbi, más szögből, de ugyanazon a helyszínen készült képpár is mutatja.

2. Csak azért, mert nem beszélünk a hoaxokról, még nem fognak eltűnni

A Charlie Hebdo elleni januári támadás tapasztalataival a háta mögött a Les Decodeurs munkatársai még komolyabban vették a novemberi párizsi terrorcselekmények utáni szóbeszédek elleni küzdelmet. Laurent szerint napjainkban nem igaz már az a régi mondás, miszerint azzal, hogy a sajtó foglalkozik a hoaxokkal, csak még szélesebb körben ismertté teszi azokat. A híroldalak nincs már olyan erejük, mint egykoron, arra azonban képesek, hogy a hamis infók terjedését lassítsák. A Les Decodeurs-nek ráadásul ez be is jött: leleplező írásaik iránt nagy volt az érdeklődés, és saját hírnevüket is megalapozták munkájukkal.

3. Az emberek sokszor inkább hisznek facebookos ismerőseiknek, mint a médiának

A média képviselőinek meg kell érteniük, hogy ők csak egy hang a nagy globális kommunikációban. Rajtuk kívül ott vannak a közösségi oldalak is, ahol ismerősök mindenféle híreket keringetnek, amelyek sokszor ellentmondanak a média értesüléseivel. A sajtónak még a nyilvánvaló hoaxokkal is foglalkoznia kell, különben azok aláássák a beléjük vetett bizalmat. Ez az értékes közszolgálat szintén segíthet a sajtótermék hírnevének megszilárdításában.

4. Mindig futtassunk le egy képkeresőt a neten talált fotókra

Krízisszituációban gyakori, hogy egyesek régi fotókat, videókat próbálnak újként eladni, és ezeket a nagy sietségben a profi média is átveszi. Továbbosztás előtt érdemes csekkolni, az adott kép nem szerepelt-e már a támadás előtt is a neten. Ezekben segítségünkre lehetnek ezek az eszközök, amelyek közül a legismertebbek a TinEye és a Google képkeresője.

5. Tanítsuk meg az embereket olvasni, híreket értelmezni és megosztani

A Les Decodeurs a novemberi támadások másnapján közzétett egy cikket arról, hogyan szoríthatják vissza az emberek a szóbeszédek terjedését. Laurent szerint ezek nagy része alap az újságírók számára, de a lakosság többsége nincs felszerelkezve ezekkel az infókkal.

Forrás: firstdraftnews.com / Fotó: Bődey János – Index.hu