A vizsgálat (pdf) színtere a Reddit ChangeMyView nevű alfóruma volt: a kutatók az itt megjelent 18 ezer topikot túrták fel a Nagy Online Meggyőzési Recept után kutatva. A ChangeMyView egy olyan hely, ahol szabadon prezentálhatjuk gondolatainkat, véleményünket, majd felkérhetjük a többieket, hogy próbáljanak minket meggyőzni, ha esetleg mégsincs igazunk. Aki válaszával meggyőzött minket, azt egy delta jellel jutalmazhatjuk.

Ez a kis ikon segítette a kutatókat, amikor két és fél év több ezer topikja között szemezgetve arra keresték a választ, milyen a hatékony(abb) online meggyőzés technikája, amit akár egy nagyobb felületen, mondjuk, a Facebookon is be lehet vetni. Tudományos megállapításaikat az Intersect blog szerzőnője próbálta rövid, emberi fogyasztásra alkalmas pontokba szedni:

minél előbb válaszolunk a felvetésre, annál nagyobb eséllyel lesz sikeres a meggyőzés,
– nagyobb valószínűséggel vagyunk hatékonyabbak akkor, ha érvelésünk során mások is mellénk állnak,
négy kommentnél többet nem érdemes pazarolni valakire, ettől a ponttól kezdve ugyanis a meggyőzés esélye drasztikusan lecsökken,
linkeljünk külső forrásokat,
ne idézzük vissza beszélgetőpartnerünk szavait, mert nyelvi, megfogalmazásbeli kötözködésnek veheti,
legyünk nyugodtak és mérsékletesek, a túlzott intenzitás megijesztheti a másikat,
fogalmazzunk nyugodtan hosszabban, az egysoros válaszokkal kisebb a meggyőzés esélye,
– álláspontunkat próbáljuk olyan tényezőkre alapozni, amelyeket beszélgetőpartnerünk figyelmen kívül hagyott saját nézete kialakításakor (ha például valaki azért érvel egy politikus mellett, mert tevékenysége szerinte jót tesz a gazdaságnak, akkor – ahelyett, hogy e témakörben kezdenénk vitatkozni – mutassunk rá arra, hogy más területeken mennyire vállalhatatlan az adott politikus tevékenysége).

Ami a ChangeMyViewen folytatott meggyőzés eredményeit illeti: bár a kutatók adataikat egy speciális környezetben gyűjtötték össze (ahol a fórum jellegéből adódóan jó eséllyel nagyobb volt az alanyok fogékonysága mások gondolataira, mint normál esetben), a meggyőzés így is csak 30 százalékos volt. Vagyis 70 százalék nem hagyta magát eltéríteni álláspontjától, vagy legalábbis ezt nem ismerte el.

Az Intersect szerzője szerint ráadásul – azon túl, hogy a leírt technikák és a sikeres meggyőzések közötti kapcsolat csupán korreláció – a közösségi médiás meggyőzés dinamikája összetettebb és komplikáltabb annál, hogy néhány ponttal le lehetne írni működését.

Tuti, minden témára és mindenkire érvényes recept tehát nincs, de – ha valakinek ilyen ambíciói lennének – ezekkel meg lehet próbálkozni.

Fotó: sxc.hu