Az első féléves összefoglalót itt találod.

Július

– Július elején szervkereskedők akartak elrabolni egy kisfiút egy budai bevásárlóközpont elől – legalábbis egy facebookos bejegyzés szerint. A szöveg szerint rendőrségi ügy lett belőle, a rendőrség azonban nem tudott az esetről.

Az elmúlt 20-30 évben eltemetett halottak nem bomlanak le – állította egy cikk, amely szerint ezért a kozmetikai készítmények és az ételeinkben lévő tartósítószerek felelősek. A jelenség valós (legalábbis Németországban valóban figyeltek meg hasonlót), az indoklás azonban hibádzik: valóban rengeteg tartósítószer kerül mostanában az emberi szervezetbe, de az anyagcsere során ezek részben lebomlanak, részben kémiailag átalakulnak, így tartósító hatásukat a továbbiakban nem tudják kifejteni. A hullák bomlásának Németországban megfigyelt lassulását sokkal inkább okozhatja az agyagos, megfáradt talaj, a holttestekre adott műszálas ruházat, a nehéz tölgyfa- és ólomkoporsók, valamint a síron lévő virágok rendszeres öntözése.

– Kamu Bloomberg-cikk dobta meg a Twitter árát. Az áloldal álcikke arról adott hírt, hogy a közösségi oldalt 31 milliárd dollárért felvásárolják.

– A sorozat befejező részében a legyőzhetetlen Rambo az ISIS-szel veszi fel a harcot – nyilatkozta állítólag Sylvester Stallone. Az ötödik Rambo-epizód valóban tervbe van véve, ám az ISIS-es szálat csak egy kamuoldal híresztelte el.

– Így néz ki ma a Techno Viking – futott körbe a neten egy cikk, amelyből megtudhattuk: az egykori utcai technoharcos-favágó ma biológus kutatóként dolgozik egy egyetemen. Jó sztori, ám a riport csak kitaláció – a szatirikus cikkekben utazó Waterford Whispers News anyaga. Az illusztrációként használt fotók a Shutterstock képadatbázisából származnak.

techno_viking

Augusztus

– A heroinhoz hasonló szerként írta le a kólát egy Daily Mail által világhírűvé tett és sokak által megosztott infografika. Ma már senki nem merné azt mondani, hogy a kóla egészséges, és az ábrán leírt folyamatok sem teljesen alaptalanok, de a bemutatott hatások jelentősen el voltak túlozva az infografikában.

– Ezer felfegyverzett, Allah akbárt kiabáló migráns rohamozta meg a magyar határt – írta meg augusztus közepén a Délhír, majd másnap az Origo is az Alo nevű szerb bulvárlap hírére hivatkozva. Az információ alapjául szolgáló szerb cikkben azonban mindössze arról írtak, hogy Horgosnál egy emigránscsoportot a szerb határőrök megpróbáltak feltartóztatni, de – látva az emberek elszántságát – végül elengedték őket. Az Index az ügyben megkereste a Csongrád Megyei Rendőrfőkapitányságot, az Origo pedig a magyarkanizsai és a horgosi rendőrséget, de egyik helyen sem hallottak ezres ostromról.

– Shakespeare tényleg füvezett? Sőt még kokózott is? Nagyot robbant a nyári uborkaszezonban a bombahír, miszerint a neves drámaíró pipáiban kábítószer nyomát mutatták ki. Pedig ez a Gizmodo szerint egy régi nóta, és nincs új fejlemény benne mostanában. Ráadásul a tárgyi bizonyítékok igen közvetettek, a szintén bizonyítékként lobogtatott irodalmi utalások pedig egyenesen hibásak.

– Nostradamus a Magyarországot érintő bevándorlási hullámot is megjósolta – terjedt augusztus végén. A példának hozott strófa azonban modern feldolgozás, Szentmihályi Szabó Péter munkája.

– Egy szenegáli férfi végigszelfizte illegális bevándorlása állomásait, a képeket pedig feltette az Instagramra. Egy hét múlva azonban kiderült: az Afrikától Európáig tartó út képein egy Barcelona környékén lakó kézilabdás látható, és a fotók mindegyike néhány négyzetkilométeres körben készült. Az egész csupán az észak-spanyolországi Getxophoto fotós fesztivál marketingkampánya volt.

bevandorlo_szelfi

Szeptember

– Rendőrök szakítottak szét erőszakkal egy menekült családot a bicskei állomáson – terjedt el egy síneken készült fotóról, amely nagy felháborodást váltott ki az interneten. Egészen addig, amíg egy videónak köszönhetően ki nem derült, az eset nem egészen úgy történt, ahogyan azt a kép sugallta. Az elkeseredett menekült ugyanis saját maga rántotta terhes feleségét és gyermekét a sínekre, a rendőrök csupán megpróbálták leszedni az asszonyról.

– Beszólt a montreali polgármester a muszlim szülőknek, akik megpróbálták kitiltatni az iskolai menzáról a disznóhúst. A magyarul is felbukkant nyílt levél néhány éve még belgaként futott, de már az is kitaláció volt.

– Fegyverekkel volt tele a menekülteknek szánt segélyszállítmány – állította egy YouTube-videó, amelynek leírásában a feltöltő azt kérdezte: „A média erről miért nem számol be?” A kérdésre a választ a 24.hu cikke adta meg: elég sokan beszámoltak róla, de a felvételen látható fegyverszállítmánynak semmi köze nem volt az Európába menekülő muszlimoknak szánt segélyszállítmányokhoz.

– Visszaállítják a sorkötelezettséget – terjedt a Facebookon szeptember közepén. A Honvédelmi Minisztérium azonban határozottan cáfolta a híresztelést, közleményük szerint a szöveghez csatolt behívóparancs hamisítvány volt.

– “Valódi rokkantságot okozhat a wifi” – értelmezte a honi bulvársajtó a hírt, miszerint egy francia nőt rokkanttá nyilvánítottak elektromágneses túlérzékenysége miatt. Bár az elektromágneses túlérzékenység (EHS) létező betegség, az annak nevében lévő E betű (ami az elektromágnesességre utal) használata nem megalapozott. Az EHS-sel együtt járó tüneteket – többek között hányinger, fejfájás, szívdobogás és fáradtság – ugyanis rengeteg minden okozhatja. Az Intersect nevű oldal bloggere szerint az eset szenzációhajhász médiatálalása azért veszélyes, mert az eset szenzációhajhász médiatálalása csak még többeket betegíthet meg.

– Putyin elnök felhívta Elton Johnt, és elbeszélgettek a melegek jogairól – legalábbis a brit énekes állítása szerint. Az orosz elnök szóvivője szerint azonban Putyin nem tett ilyesmit; Elton Johnt két orosz komikus viccelte meg. A következő héten aztán Putyin valóban felhívta Elton Johnt, és elmondta neki: értesült az orosz komikusok átveréséről, és arra kérte őt, ne legyen megbántódva.

– Németországban a tüntető bevándorlók már az Iszlám Állam zászlajával követelőznek – állította egy mémesített fénykép. Régi felvétel, a tüntetők valószínűleg nem is az ISIS-t éltették, és a képnek semmi köze a mostani menekültekhez – foglalta össze a lényeget a fotóról az Independent cikke. Egy másik fotópár pedig állítólag befogadó országuk zászlaját égető menekülteket ábrázolt, de ez sem volt igaz: a képek valójában 2010-ben készültek, és nem Svédországban, hanem Malaziában és Bangladesben.

malajzia_sved_zaszlo

Október

– Összekeverte a hajfixáló habot a purhabbal – olvashattuk rengeteg oldalon annak a közép-európainak mondott nőnek a történetét, akivel az említett baleset állítólag megesett. A média ezúttal sem vitte túlzásba a hír ellenőrzését: forrásellenőrzés nélkül közöltek egy netes fórumokon terjedő történetet. A feltehetőleg kamu sztori terjedését segítette, hogy egy cseh település rendőrségének facebookos oldalán is megjelent, aminek hatására sokan azt hitték, az eset az adott városban történt. Pedig nem.

– Norvégia csökkentette a bevándorlók juttatásait, aminek hatására egy menekülttáborban norvég zászlót égettek – terjedt a neten. A cikkben bizonyítékként használt kép azonban a Jyllands-Posten karikatúrái elleni tüntetésen készült 2006-ban, és nem egy menekült, hanem egy palesztin militáns égette a zászlót.

– Castro megjósolta a fekete amerikai elnököt és a latin-amerikai pápát – legalábbis egy mém szerint. Az állítólagos idézetet 2015 márciusában kapta fel egy argentin szerző, azt állítva: a “valósággá vált próféciát” a kubai vezető egy 1973-as vietnami látogatása után tette újságírók előtt. Mivel azonban forrása egy kubai taxisofőr volt, aki állítólag 1973-ban még egyetemistaként hallotta a párbeszédet, a Snopes a sztorit inkább minősítette vicces anekdotának, mint hiteles történetnek.

– A vegák harmada húst eszik részegen – állította egy brit kutatás. A “tanulmánynak” utánajáró oldalak szerint azonban jó eséllyel csak egy kuponoldal médiahackjéről volt szó.

– A vörös húsok ugyanolyan rákkeltők, mint például a cigi – terjedt el, miután az Egészségügyi Világszervezet besorolásában a pácolt és feldolgozott húsokat ugyanabba a kategóriába tette, mint az alkoholt és a dohányt. A jelentés világszerte nagy vihart kavart, de körülbelül egy nap múlva megjelentek a figyelmeztetést árnyaló, kontextusba helyező cikkek is. Ezek lényege: a WHO csak annyit mondott, hogy szilárd bizonyíték van az említett húsok fogyasztása és a bélrák kialakulásának kockázata között, ez azonban nem jelenti azt, hogy ugyanolyan veszélyesek lennének az emberi szervezetre, mint a kategória többi eleme.

– Abroszlehúzós trükköt mutatott be amerikai körútja során Ferenc pápa – sajnos azonban csak egy tévéműsor digitálisan manipulált videójában. Itt megnézhetitek egymás mellett, hogy nézett ki az eredeti a manipulálthoz képest:

November

A novembert a párizsi merénylet körüli hírek uralták. Ezt a terrortámadást sem úsztuk meg hamis tudósítások, újrafelhasznált képek, rémhírek és összeesküvés-elméletek nélkül. Készítettem is egy válogatást, benne többek között Playstationnel kommunikáló terroristákkal, elsötétített Eiffel-toronnyal, trollok által terroristává photoshopolt újságíróval, terroristát feltartóztató biztonsági őrrel és Banksy békejelével.

– A párizsi merénylet utáni mémekben Steve Jobs egy szíriai menekült fiaként jelent meg. A Snopes segített értelmezni, miért helyesebb Abdulfattah Jandali esetében a bevándorló szót használni.

– “Isten dolga, hogy megbocsásson a terroristáknak, az enyém, hogy elküldjem hozzá őket” – mondta állítólag Putyin orosz elnök. Semmi bizonyíték nincs rá.

– “Egyetlen dolog van, amit nem találhatunk meg, ha elvesztettük – az Életet” – figyelmeztetett állítólag utolsó mondataiban az Apple 2011-ben elhunyt alapítója. A Steve Jobshoz kapcsolt kamu szöveg magyar verziója néhány nap alatt közel tízezer megosztást húzott be.

– Japán az egyetlen állam, amely szigorú iszlámellenes törvényeivel megvédi magát a muszlimoktól – terjedt a neten. A Snopes pontról pontra cáfolta az állításokat.

– Phuc Dat Bichnek hívják (ami angolosan ejtve fuck that bitchnek hangzik), ezért a Facebook letiltotta – állította egy ausztrál-vietnami fiú. Aztán november végén egy önleleplező bejegyzésben elismerte: igazából nem ez a neve, poénjával csak a Facebook névválasztási szabályaira akarta felhívni a figyelmet, valamint a sajtót megviccelni.

– A Harcosok klubja és a Tinder keresztezése – így mutatta be a világsajtó a Rumblr nevű alkalmazást. Az app fejlesztői azt ígérték felhasználóiknak, hogy megtudhatják, a környékükön ki lenne benne egy verekedésben. Gyorsan kiderült azonban, hogy a Rumblr csupán egy tanácsadó cég önpromója.

rumblr

December

A túlsúlyos belga egészségügyi miniszter beszólt az egészségtelenül táplálkozó magyaroknak – terjedt december elején a Facebookon. Az ezzel kapcsolatos mémek megjelenése után Maggie de Block belga miniszterasszony facebookos oldalát dühödt magyar kommentelők lepték el. A 444.hu újságírója utánanézett az állításnak, sőt még a miniszter szóvivőjét is felkereste, akitől megtudta: de Block valójában soha semmit nem mondott a magyarok táplálkozásáról.

– Leszedik a kereszteket a norvég templomokról, mert azok sértik a bevándorlókat – hirdette december elején az egyik népszerű magyar kamuoldal, vigyázva arra, hogy cikkükből véletlenül se derüljön ki az igazság. Vagyis hogy nem minden templomról van szó, csupán az egyházi menekültbefogadó intézményekről. Vagy talán még azokról sem? Később ugyanis a norvég bevándorlási hivatal is elmondta álláspontját: eszerint se a befogadóállomásokat nem kötelezik a keresztek eltávolítására, se a menekültek nem kérték ezt. Egy biztos: a hírt átvevő magyar oldalakon szerepeltetett keresztlevevős fotó nem Norvégiában, hanem Kínában készült.

– A San Bernardino-i támadás egyik elkövetője Tayyeep Bin Ardogan katari állampolgár volt – adta hírül a média, néhány órával a 14 halálos áldozatot követelő kaliforniai lövöldözés után. Aztán szóltak nekik, nem kéne bedőlni a török elnök nevét felhasználó hoaxnak.

– Mark Zuckerberg az általa jótékony célra felajánlott 45 milliárd dollár 10 százalékát szétosztja a netezők között. Egészen pontosan azoknak adja, akik az erről szóló bejegyzést megosztják a Facebookon, és a posztba betegelik 5-10 barátjukat – terjedt a közösségi oldalon a Facebook-vezér meglepő posztja után, amelyben lánya születése apropóján azt ígérte, élete során Facebook-részvényei 99 százalékát eladományozza. A random szétosztásból természetesen semmi nem igaz, a jótékonykodási ígéret viszont valós.

– Hat nap alatt ért útlevele bemutatása nélkül Törökországból Párizsba – állította a Sun szabadúszó újságírója. A lap aztán törölte a cikket, miután a horvát hatóságok kijelentették: márpedig ők kétszer is ellenőrizték a férfi okmányait.

– Joaquín El Chapo Guzmán mexikói drogbáró hadat üzent az iszlám államnak – adta hírül a sajtó december közepén. A komoly lapok által is megírt történetből azonban semmi nem igaz, a cikk eredetije a Thug Life Videos nevű oldalon jelent meg.

A kanadai iskolások kórusa ősi iszlám dallal köszöntötte az országba érkező szíriai menekülteket – terjedt vírusszerűen egy videó. A BBC cikke szerint azonban a dal kiválasztásának nem sok köze van a szíriai menekültcsoportok decemberi érkezéséhez. Egyrészt a felvétel egy héttel az első szíriai csoport landolása előtt készült, másrészt a szám előadásának ötlete még ennél is régebbi. Robert Filion kórusvezető bevallása szerint már évek óta szeretett volna egy iszlám dalt a repertoárba, de csak ebben az évben talált zeneszerzőt terve megvalósításához.

– Az egész világ körberöhögte azt az amerikai várost, amelynek lakói nem kértek a napenergiából, mert attól féltek, a sok napelem elszívja az energiát a Naptól. Pedig ettől csak egy valaki félt, a döntés mögött valós gazdasági aggodalmak is voltak.

Az első féléves összefoglalót itt találod.

Címlapfotó: Bődey János / Index