Egy brit kutatás szerint nagyon sok vegetáriánus személy eszik húst, ha berúg. A részeg vegetáriánus legkedveltebb étele a kebab, ezt követi a marhahúsos hamburger, a sült szalonna, a grillcsirke és a kolbász – írta múlt héten például az Origo.

A hír világszerte sláger lett a közösségi médiában, alkalmas ugyanis az egyesek által furcsán méregetett vegák cinikus kigúnyolására. A Snopes szerint azonban a kutatás szóval érdemes csínján bánni. Mint arról ugyanis cikke szövegében az Origo is beszámol: jelen esetben valójában egy kuponoldal, a VoucherCodesPro (VCP) felméréséről van szó. Ráadásul – erre már a Snopes által idézett theavocadbro blog szerzője mutat rá – a vegák alkoholos étkezéséről szóló közleményt jegyző és abban megszólaló férfi kiléte is kérdéses.

A hol alapítóként, hol marketingigazgatóként, hol pedig szóvivőként emlegetett George Charlesról ugyanis nem sok mindent találni a neten. A Snopes ugyan felkutatott egy 2013-ban regisztrált twitteres oldalt, az oda kitett fotó azonban egy “fiatal üzletember” címszó alatt árult stockfotó. A theavocadbro szerzője szerint legalábbis gyanús, hogy a VCP-s George Charles neve szinte kizárólag a kuponoldal által kiadott közleményekben jelenik meg.

Márpedig ilyenből van jó pár, mind valamilyen sztereotípia megcáfolásával vagy megerősítésével próbál figyelmet generálni magának. És ez a legtöbbször sikerül is, elég csupán megnézni, hogy e “kutatásoknak” magyar fordítása is létezik. Csak két példa:

Titokban szórják a pénzt a férfiak

Még hogy csak a nők vásárolnak maguknak ezt-azt titokban! A Vouchercloud felmérésében majdnem kétszer annyi férfi ismerte el, hogy füllentett a párjának költekezéseivel kapcsolatban, mint nő.

A kék BMW-sek a legagresszívabbak

Amit eddig sokan csak tapasztalatból szűrtünk le, most megerősítette egy kutatás is: a kék autót vezetők és a BMW-tulajdonosok a leginkább agresszívan viselkedő sofőrök az utakon.

A theavocadbro szerzője szerint e felmérések közös jellemzője, hogy a közleményekhez nincs részletesebb adat és módszertan csatolva, és mind ugyanazt a formulát követi. Vagyis semmi bizonyíték rá, hogy a felmérések valaha is elkészültek, és nem kitaláltak. Hangzatos állításaiknak köszönhetően mégis viszik őket a lapok, további kérdés nélkül.

Aki pedig a részletekre is kíváncsi lenne, és megkeresi a céget, sem tud meg sokkal többet. A Daily Beast újságírója például e-mailen próbált meg érdeklődni az adatok iránt, de miután a magát megnevezni nem kívánó alkalmazott csak felületesen beszélt neki a módszertanról, a szerző szkeptikusságra intett.

Összefoglalva: a Snopes nem foglal állást abban, hogy George Charles létező vagy kitalált személy-e, illetve hogy a VoucherCodesPro valóban felveszi-e ezeket a felméréseket, de azt megjegyzi: egy kuponoldal gyanús identitású személy által hitelesített felmérését tanulmányként vagy kutatásként idézni félrevezető gyakorlat. A theavocadbro szerzője ennél szigorúbb: ő 90 százalékot ad arra, hogy a felmérés kitaláció.

Fotó: pexels.com