“Új kampány indult a családon belüli erőszak ellen. Arra biztatják az áldozatokat, hogy rajzoljanak fekete pontot a tenyerükbe. A fekete pont kampány kiindulópontja az az elkeserítő tény, hogy rengeteg olyan ember van, aki családon belüli erőszak áldozata, ám mégsem mer segítséget kérni. A kezdeményezés elindítója maga is családon belüli erőszak túlélője. ‘Egyszerűen rajzoljanak fekete pontot a tenyerükbe, és így a család, a barátok, a közösségi központok, az orvosok vagy a kórházak felismerhetik, hogy az illető segítségre szorul, de nem tud kérni'” – idézi például az nlcafe.hu a kampány leírását, megjegyezve azonban, hogy még az ötletgazda is tisztában van vele: ez sem jelenthet tökéletes megoldást mindenki számára.

Az online kampánnyal a Snopes is foglalkozott, cikkükben két dologra hívják fel a figyelmet:

– Egyrészt ez nem egy hivatalos program, hanem egy civil kezdeményezés. Ez persze önmagában nem baj, csak azt jelenti, hogy a professzionális segítségnyújtókat, rendőröket, orvosokat nem értesítették, képezték ki a jel értelmezésére. Tehát legfeljebb akkor fogják tudni, miről van szó, ha a felhívás eljut hozzájuk is.

– Ha viszont eljut, márpedig a neten keresztül jó eséllyel sokukhoz el fog érni, a fekete pötty már egyáltalán nem lesz titkos jelzés. Jelentését ismerni fogják a bántalmazók is, ami a kezdeményezésbe vetett bizalmat csírájában fojthatja el.

Bár a fekete pont kampány egy jószándékú kezdeményezés, nem nyújt megbízható megoldást a családon belüli erőszak áldozatainak ahhoz, hogy professzionális segítséget kapjanak – értékeli a kampányt a Snopes.

Update | A kampányról egy hónappal később Hogyan lett a fekete pontos kampányból egy veszélyes virális hoax címmel adott összefoglalót a Jezebel. Ebben idézik a családon belüli erőszak áldozatait segítő Project Sanctuary szervezetet, amely – fent is említett veszélyei miatt – nem támogatja a segítségkérés ezen módját, valamint megemlítik azt is, hogy a kampány facebookos oldalát is törölték már azóta. Az alapító szerint eredetileg figyelemfelhívásra, a kommunikáció beindítására szolgáló ötlete – azáltal, hogy globális publicitást kapott – kicsúszott a kezei közül. A netet ellepték az áldozatok fekete pöttyös szelfijei, ami inkább ártott, mint használt eredeti terveinek.