Nincs az a terméktervezői döntés, amelyben ne fedezhetnénk fel mögöttes szándékot – az elméletek születését a véletlen mellett a jelek továbbgondolására fordított idő is segíti. A Camel logótevéjén felfedezett meztelen férfi még úgy ahogy működik is, a Marlboro csomagolásán látható “utalások” azonban már olyan nyakatekertek, hogy befogadásukra komoly koncentrációra van szükség.

Az ismert deszkáscipőmárkához, a Vans-hez is kapcsolódik egy ilyen történet: elég sokáig bámulva a gyártó termékeinek talpát felfedezhetjük az egymásba fonódó Dávid-csillagokat. Ebből aztán meg is született a legenda: akik a cég termékeit hordják (akár tudják, akár nem), szimbolikusan a zsidókon taposnak. A legvadabb verzió szerint ráadásul ez nem is véletlen: a cég állítólagos neonáci tulajdonosai szándékosan vonják be kicsinyes játékukba vásárlóikat.

A Snopes a legenda első nyomtatott megjelenését 1998-ra teszi, meghagyva azonban a lehetőséget arra, hogy az 1966-os alapítású márka népszerű termékeit övező szóbeszéd ennél is régebbi.

Hogy miért kellenek hatágú csillagok a Vans-cipők talpára?

Ha az egymásba fonódó Dávid-csillagokat méhsejtszerű, sűrű rácsként értelmezzük, mindjárt sokkal valószínűbbnek tűnik egy másik, praktikus válasz: hogy a cipő biztonságosan tapadjon. Többek között ezért is választották maguknak ezt a típust a deszkások, és vált a szubkultúra egyik ikonikus termékévé.

A kérdéssel egyébként a zsidók elleni rágalmazások ellen 1913 óta küzdő liga, az Anti-Defamation League is foglalkozott, megállapítva, hogy a szóbeszédnek semmi alapja nincs. A kilencvenes években még a céget is megkeresték, amelynek vezetői megnyugtatták őket: a mintázat mögött nincs rejtett üzenet, az, aminek látszik: egy ártatlan dizájnmegoldás.