Az idehaza is ismert tévhit a Snopes szerint – bár korábban is ismert volt – egy 2000 februárjában megjelent Wall Street Journal cikknek köszönheti népszerűségét. A hiteles helyről származó információt azonnal felkapták az interneten is, és azóta is szilárdan tartja magát, pedig már az írás megjelenésekor kételkedtek az állítás hitelességében. Többek között az a WSJ-írásban idézett kutató, Emmett Glass is, aki néhány hónappal később elmesélte a cikk keletkezésének körülményeit.

Visszaemlékezése szerint ő maga soha nem mondott olyat, hogy a matracok súlya 10 év után megduplázódna. Annyit mesélt csupán az újságírónőnek, hogy különböző internetes oldalak különböző statisztikákkal sokkolják az embereket termékeik promózása érdekében – és e példák egyike volt a súlyduplázós adat is. Állítása szerint az újságírónő még rá is kérdezett, van-e ezeknek az adatoknak tudományos alapjuk, amire Glass azt válaszolta: egyikre sincs bizonyíték a szakirodalomban. A kutató mindenesetre további szakértő felé irányította az újságírónőt, aki fel is kereste az ajánlott személyt, és megtudta tőle: a matracok súlyának megduplázásáról szóló állítás messze van az igazságtól. A szerző végül úgy döntött, mégis beleteszi a kis népi triviát a cikkbe, mert ezáltal még érdekesebbé válik írása – záródik Emmett visszaemlékezése.

Figyelem: a bejegyzés nem arról szól, ajánlott-e 10 évenként matracokat cserélni, hanem csupán a súlyuk megduplázásáról szóló hiedelem tudományos megalapozatlanságára hívja fel a figyelmet. Én egyébként épp a közelmúltban cseréltem matracot közel tíz év után (innen a téma iránti fogékonyságom), de leginkább azért, mert nem volt már kényelmes.

Fotó: pexels.com