Rövid magyarázat arra, miért foglalkozom 2014 karácsonya előtt egy 2007-ben lezárult sorozat 2014 augusztusi utóéletével: ezt a nyári Vox cikket arra a napra tettem félre, amikor 13 év után végre befejezem a sorozatot. Kapcsolatom a Maffiózókkal valamikor a 2000-es évek elején kezdődött, amikor az RTL először vetíteni kezdte a Soprano család életét bemutató sorozatot. Láttam pár részt, tetszettek is, egy ideig azonban nem foglalkoztam vele. 2003-2004 környékén kölcsönkaptam a harmadik évadot: pár rész után újra belelkesültem, végig is néztem, mégsem nyúltam se az előzmények, se a folytatások után. 2012 környékén aztán – az Elegáns megoldások nyomában című könyvet olvasva – brutál spoilerbe futottam bele: sajnos megtudtam, hogyan ért véget a történet. De talán ez a pillanat volt az, amikor elhatároztam, hogy valamikor törlesztem majd egyik legnagyobb adósságom a sorozatok terén. 2014 augusztus elejétől december 21-éig aztán végignyomtuk – a harmadik évad újranézését is beleértve – hat évad 86 epizódját. Nem gondoltam volna, hogy hét évvel a sorozat lezárását követően is fenyegethet még aktuális sajtóból érkező spoilerveszély, de ez is megtörtént. Amikor augusztus végén a Vox magazin közölt egy cikket a Maffiózók végéről, a Twitter feedem hirtelen tele lett Tony Soprano nevével. Mielőtt azonban erre rátérnék, nézzük, mi történik az utolsó részben.

INNENTŐL KEZDVE DURVÁN SPOILERES

Itt egy kicsit átadom a szót Matthew E. Maynek, aki az Elegáns megoldások nyomában című könyvében így értelmezte a sorozat lezárását:

“Az Egyesült Államokban 2007. június 10-én, vasárnap közel tizenkétmillió tévénéző kísérte figyelemmel az HBO-n a Maffiózók (The Sopranos) című nagy sikerű tévésorozat befejező részét. A történet egy mai maffiafőnökről szól, aki félig szervezett bűnözők színes bandáját irányítja New Jersey északi részén. (…) Azt követően, hogy Chase bejelentette a befejező rész vetítésének időpontját, huszonkét hónapon keresztül heves vita folyt a rajongók között: vajon elbuknak-e a maffiózók vagy sem? De a nagy kérdésre nem kaptak konkrét választ. A film utolsó másodperceiben a nézők teljesen ledöbbentek, amikor egyszer csak elsötétült a képernyő, és már pergett is a film készítőinek névsora: a Maffiózók nyolc éve követett története hirtelen-váratlan véget ért.

The Sopranos Ending HD

The Sopranos Ending In HD

A film befejezetlensége kapcsán nem egyszerűen a rendezői döntés volt lenyűgöző – noha az is példátlan: a maga nemében úttörő megoldásnak számított a tévéfilmművészet terén. Sokkal érdekesebb volt az e mögött rejlő gondolkodás és ennek utóhatása. Az első reakciónak – Mitől ment el a tévéadás? – semmi köze nem volt a film cselekményéhez. Mindenki azt gondolta: adáshiba. Habár ezt a műholdas és kábeles televíziózás korában nehéz elképzelni, mégis érdekes, hogy mindenki azonnal arra gondolt: valami elromlott. Csak amikor elkezdett lefelé gördülni a stáblista és a nézők rájöttek, hogy valójában ez volt a film vége, akkor álltak meg döbbenten, és kaptak észbe.

Másnap reggel hatalmas volt a sajtóvisszhang: a The New York Timestól kezdve a CNN-ig minden nagyobb hírforrásnak volt valami hozzáfűznivalója. A kritikusok – természetesen – gonosz húzásnak minősítették a dolgot: ők azzal vádolták David Chase-t, hogy csak ki akart bújni a sorozat befejezésének felelőssége alól, hogy hátsó szándékkal ócska reklámfogást alkalmazott. (A kritika szerint világos volt, hogy Tony Soprano sorsa, akárhogy alakul is, a nézők egy részét mindenképpen kiábrándította volna, a befejezetlenség titokzatossága viszont nyitva hagyta egy későbbi mozifilm lehetőségét.)

A nézők körében azonban a kezdeti keserű csalódást – amiért a film befejezetlen maradt – gyorsan felváltotta a műsor példátlan mértékű utóelemzése, aminek során David Chase zsenialitása természetesen ismét felmagasztosult. Ezt csak fokozta a kamerák előtt elhangzott, mindenféle titokzatos következtetésekre módot adó röpke megjegyzése: „Ha valaki meg akarja érteni, ott az egész…” Felismerve, hogy Chase minden jelenetet gondosan kidolgozott, a nézők többsége (TiVo digitális videofelvevőjük segítségével) a filmet kockáról kockára újra megnézte, elemezte a legapróbb jeleket, a filmzenében felhangzó emocionális hatásokat, a burkolt párbeszédeket, a korábbi részekben előforduló jelzéseket – még az olyan apró részleteket is, mint a kameraállások, a színek és a fényhatások.

A hagyományos és az online média egymás után dobta be az újabbnál újabb elméleteket. A vita önálló életre kelt. A nézők a Chase által hátrahagyott szövevényes eseménysor alapján összerakták a hiányzó jelenetet és megalkották a maguk utolsó epizódját. A legtöbb ember számára, ha csak visszamenőlegesen is, de teljesen nyilvánvalóvá vált Tony Soprano sorsa, és mindjárt háromféle módon is. A kezdeti bizonytalanságból ugyanis legalább három merőben különböző befejezés született. Ezek mindegyikének komoly rajongótábora alakult ki, és mindegyik csoport hevesen érvelt a saját verziója mellett. Ha egyszerű befejezést kanyarít a rendező, azzal sosem foglalkoztak volna a nézők ilyen behatóan. Egy hagyományos megoldásról soha nem vitáztak volna ennyit. És még ha sokuknak nem is tetszett, a Maffiózók befejező részét a legtöbb kritikus a 2007-es évad kreatív csúcspontjának kiáltotta ki, s azóta is korunk tévétörténetének leginnovatívabb és legemlékezetesebb hatvan perceként emlegetik.”

Mi történt 2014 nyarán?

Idén augusztusban aztán megjelent egy írás a Vox.comon, amelynek szerzője a témához illő formában mesélte el: egy alkalommal, amikor megkérdezte David Chase-t Tony Soprano sorsáról, az alkotót elárulta neki, hogy a maffiafőnök az ő értelmezése szerint nem halt meg. Chase állítólag nem magyarázta válaszát, csak annyit mondott: nem, nem halt meg.

sopranos2a

A cikk hatására újra Tony Soprano nevétől lett hangos a média, de nem mindenki örült az új fejleménynek: a Slate például mindjárt arról írt, hogy David Chase épp most tette tönkre sorozatát – soha nem szabadott volna elárulnia főszereplője sorsát.

Hogy ennek hatására, vagy mert a Vox újságírója tényleg kiforgatta mondatait, szóvivője útján Chase még aznap korrigált. Közleménye szerint a Vox félremagyarázta szavait, válaszát ő maga szélesebb kontextusban értette. Sokadjára is megismételte: nem az a lényeg, hogy Tony Soprano életben maradt-e az utolsó jelenet után vagy sem, és a kérdésre nincs jó vagy rossz válasz.

The final scene of the Sopranos, annotated

Sopranos creator David Chase said Tony didn’t die in a new interview with Vox, but will that quell the debate? Here’s the deep feature interview with Chase at Vox: http://www.vox.com/2014/8/27/6006139/did-tony-die-at-the-end-of-the-sopranos Subscribe to our channel! http://www.youtube.com/subscription_center?add_user=voxdotcom Vox.com is news website that helps you cut through the noise and understand what’s really driving the events in the headlines.