Hogyan lehet gyógyítani a rákot? – teszi fel a kérdést az Index szerzője, és mindjárt fel is sorol néhány divatos és “mindenre jó” alternatív szert (a méztől a vöröskáposztán és a petróleumon át a fokhagymáig), majd számba veszi az effajta híreket terjesztő, a modern orvoslás vívmányait megtagadó oldalakat. Elképesztő számok repkednek: az általa megvizsgált négy nagy magyar oldal Facebookba legkevésbé beágyazott képviselőjének 58 ezer, legnagyobbjának 260 ezer követője van.

A kamuhírbiznisz termelte pénzekről itt is szó esett már, nem is egyszer – az Index újságírója most hazai oldalak hátterét próbálta feltérképezni. Egy fiktív cég nevében hirdetési lehetőségek és árak iránti megkeresést küldött négy szájtnak, saját – kitalált – “hiperpulzatív mágneses térrel manipulált C-vitaminnal dúsított, homeopátiásan hígított articsókateájára”.

Egy-két napon belül mind a négy helyről választ kapott, majd további levelezések útján részben azt is megtudta, kik állnak az alternatívmedicina-birodalom mögött – négy különböző ember, akik között valószínűleg nincs kapcsolat. Hirdetési ajánlatként havi pártízezer forintos árakat kapott egy bannerért plusz egy PR-cikk megjelentetéséért, ebből – szerintem egyébként egy kicsit alábecsülve az egyéni ajánlatok melletti Google-hirdetéseket | Update: hirdetési piacon jártas barátaim szerint viszont inkább túlbecsülve az összeget – arra a megállapításra jutott, hogy egy ilyesmivel foglalkozó oldalnak legfeljebb 100-150 ezer forint jöhet össze hirdetési bevételekből.

Az Index cikkét – amelyből többek között az is kiderül, hogy a négy oldal közül hány közölte a szerző által sebtében összedobott kamucikket – itt olvashatjátok el.

Update | Az egyik vizsgált oldal szerkesztője “lejárató” cikként értékelte az Index anyagát, amely szerinte “valószínűleg ismét KÉRÉSRE” készült, és válaszcikkében előadta saját verzióját is: eszerint az újságíró által írt kamucikket ők meg sem kapták. Egy másik lap elnézést kért a kamucikk közléséért olvasóitól, a harmadik pedig támogató olvasói kommentek szemlézésével “vágott vissza”. A negyedik elemzett oldalon minden megy tovább a régiben – szerkesztői még az Index által beküldött kamucikket sem szedték le.

Fotó: pexels.com