Banksyn kívül Paul Horner cikkeiben eljátszott már Facebook-szóvivőt, börtönbüntetésre ítélt tinit, szereplőt a Big Lebowski című film nemlétező folytatásában, valójában azonban egy 35 éves arizónai férfi, a kamuhírekből élő National Report egyik szerzője. A hazugként és médiatrollként egyaránt emlegetett Horner büszke tevékenységére, és arra részben abszurd komédiaként tekint. Cikkeit milliók olvassák, riportereknek ad interjúkat, akik közül többen nem is tudják, hogy épp megvezetik őket (csak remélni tudom, hogy a portréját közlő Intersect szerzőjét nem vezette meg itt-ott).

A legbüszkébb arra a cikkére, amely szerint Barack Obama a saját pénzéből fizette a mississippi iszlám kulturális múzeum nyitva tartását a tavalyi amerikai költségvetési huzavona során. A fikciót – bár Mississippiben nincs is ilyen múzeum – felvezető szövegében a konzervatív Fox News műsorvezetője is megemlítette. Aztán jött a reklámblokk, és utána már nem tért vissza a témára – Horner szerint a műsor szerkesztői közben megtanulhatták használni a Google-t.

Fox News Falls For Fake Obama Story

Fox & Friends Saturday criticized President Obama for offering to personally pay for a “museum of Muslim culture” during the government shutdown, a claim that originated from a satire website. http://mm4a.org/1fQXFBP

A megélhetési kamucikkezés viszonylag új szelete a médiaiparnak – mutat rá az Intersect szerzője. Szóbeszédek, pletykák korábban is voltak a neten, de a nagy nézettségből generált reklámbevételekre építő dezinformálás az elmúlt két évben robbant be. És itt nem elsősorban a Hírcsárda-szerű oldalakra kell gondolni (lásd The Onion), amelyek a szatíra eredeti jelentése alapján űzik az ipart, hanem azokra a szájtokra, ahol a szatíra azt jelenti, hogy írnak valami szenzációsat, ami nem igaz. A jelenségre augusztusban a Facebook egy “szatíra” címke bevezetésével reagált, bár egyesek szerint ez sem a legüdvözítőbb út a kamuhírek leküzdésére.

Az Intersect-cikkből egyébként megtudjuk még, hogy Horner – akinek az apja maga is vitatott megítélésű aktivista – korábban egy jelzálogcéget vezetett. Idővel azonban kiégett, és ezt követően egy webdizájn- és SEO-céget alapított, majd elindította első oldalát, a mémekre szakosodott IYWIB.comot. Az oldal nem futott be, de Horner felismerte a hírtrollkodásban rejlő üzletet, és új szájtot indított. Ezen az oldalon – a Super Official Newson – sütötte el először a banksys viccét is, és innen kerül aztán a National Reporthoz.

Állítása szerint az elmúlt három hónapban csak hirdetési bevételekből 30 ezer dollárt keresett, a Banksy-újrafelmelegítés első napjaiban pedig napi 10 ezer dollár csorgott be a kasszába – és ehhez jönnek még az “Én vagyok Banksy” bögrék és 32 dolláros pólók értékesítéséből származó pénzek. Két nappal ezelőtt a Reddit Kérdezz bármit szekciójában is jelentkezett valaki, magáról azt állítva, hogy ő Paul Horner, állítását pedig ezzel a hirdetési bevételeit ábrázoló screen shottal próbálta alátámasztani.

Poén? Megtévesztés? Csalás? A hülyék megsarcolása? Társadalmi figyelemfelkeltés? – ízlés kérdése Horner tevékenységének értékelése, bár némely cselekedete egészen biztosan jogilag is büntethető lenne. Mindenesetre – összeesküvés-elméletek gyártásához hasonlóan – a kamuhírezés is nagyobb üzlet, mint a hírek kiegyenesítése.

Fotó: Paul Horner