camel_mannekenAz Urbanlegends.hu-n a tudatalatti üzenetekről és a rejtett üzenetet hordozó céges logókról egyaránt szó esett már. A Camel logójába bújtatott emberi alak – egyesek szerint egy erekcióját mutogató férfi, mások szerint egy hátrafelé néző nő, megint mások szerint a brüsszeli Manneken Pis – régóta vita tárgya. A felfedezés megjelenik Wilson Bryan Key Subliminal Ad-Ventures In Erotic Art című könyvében is, amelyben a mindenhol rejtett üzeneteket látó szerző egyszerűen “lefaszlengetőzi” a teve mellső lábaiba ágyazott figurát.

Annak eldöntését, hogy tényleg ott van-e az alak, és szándékosan került-e oda, bizonyítékok híján mind a Snopes, mind a Straight Dope oldalak szerzői ránk bízzák. Annyit azért hozzátesznek – előbbi oldal a nyolcvanas évek végi Joe Camel reklámfigurájának kreátorát, utóbbi pedig a R. J. Reynolds vállalat szóvivőjét idézve -, hogy a gyártók szerint az egész csak az emberek fantáziájának illetve a véletlennek a játéka.

A cigi dizájnjáért felelős művészt egyébként Fred Otto Kleesattelnek hívták, modellje pedig – egy Joe nevű sztárteve – a Barnum & Bailey cirkusz alkalmazásában állt. Joe 1913-ban került az R. J. Reynolds forradalmi terméke, az előre csomagolt cigaretta dobozára; Kleesattel a tevét egy fotó alapján rajzolta meg.

camel_1913

A nyolcvanas évek végén egy új rajzfilmfigura – Joe Camel – is készült a tevéből, amit igen heves támadások értek amiatt, hogy állítólag a gyerekek körében is vonzóvá tette a dohányzást. A péniszvád ez esetben is megjelent: sokan egy dohányzó péniszt láttak az újrarajzolt karakterben, de ez már csak egy ártatlan mellékszála volt a népi hisztinek. Hosszú, pereskedésekkel és vádaskodásokkal kísért védekezés után a cég végül 1997-ben leállította Joe Camelre épített kampányát.

Adalék: fantasztikus gyűjtemény Camel újsághirdetésekből, filmsztárok főszereplésével és nem egyszer az orvosok ajánlásával.