Bábos reklámmal jelentkezett a Vodafone az év végén Egyiptomban, ahol decemberben terrorista szervezetnek minősítették a Mohamed Murszi exelnököt támogató Muzulmán Testvériséget. A forrongó hangulatú országban érdemes minden képernyőre vagy plakátra vitt szóra különösen odafigyelni, de ilyen támadásra még a legóvatosabb kommunikációs szakemberek sem készülhetnek fel.

A botrány azt követően pattant ki, hogy egy helyi blogger arról számolt be: a telefonos cég reklámja rejtett üzenetben biztatja a Muzulmán Testvériség tagjait merényletek elkövetésére a kopt karácsonyon.

Az online videohirdetésben a New York Times tudósítása szerint egy Abla Fahita nevű, arrafelé népszerű karakter keresi elhunyt férje SIM kártyáját a lányával közösen, miközben egy ismerősével beszél telefonon. A háttérben rádió szól, amiben a töltött pulyka készítésének fortélyairól beszélnek, a telefonáló mellett pedig egy karácsonyi díszekkel megrakott kaktusz látható. A beszélgetés közben megoldásként felmerül, hogy talán egy nyomkövető kutya segíthetne a keresésben, azt pedig az épület biztonsági őre szerezhetne valamelyik bevásárlóközpontból.

Egy Mubarak-hívő önjelölt nyomfejtő szerint ez azonban csak a látszat, a reklám valójában felszólítás merényletekre. Értelmezésében a bevásárlóközpont, a kutya, az őr és a kocsi említése bombamerényletre utal. Ügyvédje egy tévécsatornának arról is beszélt, hogy a klip elején látható négyágú kaktusz utalás a Muzulmán Testvériség egy csoportjának kézjelzésére, a növényen látható díszek pedig bombákat szimbolizálnak.

A Vodafone ügyben kiadott közleménye megerősítette azokat a híreket, miszerint az ügyészség vizsgálódott az ügyben, magát az elméletet azonban irracionálisnak nevezte. Állásfoglalásuk szerint a reklám arról szól, aminek látszik, azaz hogy miként reaktiváljunk egy régi SIM kártyát. (via)

Update | Angol nyelvű interjú Abla Fahitával a paranoiáról.