Annak nem szeretnél utánajárni esetleg, hogy miért van a 49-es villamoson konstans fű szag?” – kérdezett rá egy követő a minap a Facebookon. A kérdés már jó ideje foglalkoztatja a budapesti tömegközlekedők egy részét, íme néhány – komoly, félkomoly és vicceskedő – variáció a megoldásra az ezzel foglalkozó cikkek, fórumok kommentjei közül:

1-es elméletcsoport | Valamelyik tisztítóeszköz vagy alkatrész a ludas:

A) kenderolajjal ápolják a villamos padlóját / a régi villamosok csapágyait kenderolajjal kenik,
B) az ablaknál lévő gumitömítésnek van spangliszaga / a felújítás során használtak vmi tömítőanyagot, aminek olyan szaga van / úgy hallottam, hogy az ablakok keretében van kender és ettől van ilyen szag,
C) az ablakok kenderrosttal vannak szigetelve, ami sok embernek ismerős lehet egyébként is a lakásból,
D) mivel a csuklóknál a gumik összedörzsölődnek, nyáron rátesz még a meleg is,
E) sztem vmi elektromos kábel szag,
F) a gepzsir az oka. ahogy a melegben megolvad, meg raeg a felforrosodo alkatreszekre,
G) egy kollegam egyszer az mondta hogy ez amperszag,
H) állott, poshadt koszos víz.

2-es elméletcsoport | Összeesküvés-elméletek:

A) megesküdtem volna rá, hogy a 47-es vonala az egyik legnagyobb drog elosztási csatorna és a spangli az ülések alatti dobozban van,
B) én is arra gyanakszom, hogy az oldalában, vagy egyéb helyen rejtegetnek dolgokat,
C) a padló alatti rekeszekben szárítják a kollégák az anyagot, bizonyos források szerint,
D) a 2-es vili ajtajában folyamatosan küldözgetik a cuccost,
E) azzal szallitjak a Parlamentbe, azert a szag!

3-as elméletcsoport | Az utasokban vagy a vezetőben kell keresni a megoldást:

A) én egy sport táskás fickónak tulajdonítottam a szagot,
B) az első ilyen szaglós alkalommal gyanakodva körbenéztem; volt egy jamaicás, pattanásos arc a vilin egy nagy fekete táskával,
C) egy másik haverom azt mondta, hogy biztos minden utasnál van gempa,
D) mivel sziget közben intenzívebb a szag, ezért szerintem spangli az,
E) a pozdorjaborításba ivódott orbitális hónaljszag,
F) “ez csak izzadtságszag” mondták nekem az okosok,
G) nem igaz! a sofőr tutti spanglizik!

A Helyi Téma 2012-ben futott egy kört a BKV-nál és a VEKE-nél is. Előbbitől megtudták, hogy “a 47-es villamos vonalán közlekedő Ganz csuklós járművek karbantartásához semmilyen kenderolaj-származékot nem használnak“, utóbbi csak tippelni tudott – méghozzá a sínekre került levelekre mutogatva.

A BKV Figyelő közreműködésével meginterjúvoltam a tömegközlekedési szakblog facebookos rajongóit is, ahol állítólag sok a békávés követő. Az ide érkező hozzászólások között:

– megismételtek több elméletet a fenti teóriák közül,
– érkezett egy megerősítés a kenderolaj verzióhoz: “Gyógyszerészi Növénytan II kurzuson került elő a téma, hogy azért van olyan fűszag, mert a kenderolaj, amivel kenik, az illatanyag ugyan úgy benne van” (persze itt megint csak felmerül a teória és a Helyi Témának adott BKV-válasz között feszülő ellentét – vagyis hogy a 47-esen állítólag nem használnak kenderolaj-származékot),
– valamint egy válogatásból kihagyhatatlan fantasy verzió is megjelent: “fuves kis torpek egyfolytaban bevannak tepve es ugy hajtjak a kerekeket a labunk alatt az ulesek ala vannak bezarva”.

Próbáltam még egy kémikusi véleményt is begyűjteni – arra lettem volna kíváncsi, hogy a marihuána melyik összetevője okozza jellegzetes szagát, és a villamos mely részein jelenhet meg hasonló -, de a nyári szabadságolások időszakában nem kaptam választ.

Ki melyik verzióra fogadna a fentiek közül?

Fotó: Bődey János