Nem filmkritikára készülök, nem láttam a 237-es szobát; a Wired, a Co.CREATE és a New York Times cikkeiből gyűjtöttem össze a Ragyogással kapcsolatos legvadabb konspirációkat, elméleteket és állítólagos utalásokat.

A meghamisított Holdra szállás beismerése

A Kubrick-film alapjául szolgáló, azonos című Stephen King-könyvben a misztikus szoba száma 217 volt, amit a rendező a nem hivatalos verzió szerint azért változtatott meg 237-re, hogy a külső felvételek színhelyéül szolgáló szállodában a film megjelenése után ne váljon elátkozottá a 217-es szoba. A Timberline Lodge hotelben azonban – Jay Weidner összeesküvés-vadász szerint – nincs 217-es szoba, így ez az elmélet nem áll meg. A változtatás igazi oka szerinte az, hogy Kubrick e számmal ismerte be szerepét a Holdra szállás felvételének meghamisításában, amivel egyébként rendszeresen megvádolták, lásd:

A legenda szerint 1968 kezdetén Kubrickot titokban felkereste a NASA néhány tisztje, és felajánlották neki, hogy megrendezheti az első három küldetést a Holdra. Hosszas tárgyalások után Kubrick végül igent mondott, és a következő tizenhat hónapot egy speciálisan felépített stúdióban töltötte az alabamai Huntsville-ban, ahol leforgatta az Apollo 11 és 12 holdraszállásait. A kész filmet, amelyben Neil Armstrong, Buzz Aldrin és még sokan mások bohóckodnak a Hold felszínén, végül levetítették a televízióban, a könnyen megvezethető amerikai közönség pedig azt hitte, hogy valódi holdraszállást lát. Kubrick a houstoni Johnson Űrközpontból távvezényelte le a televíziós közvetítést a rávetítő technika alkalmazásával, amelyet a 2001 Űrodüsszeiában az Az emberiség hajnala (Dawn of Man) című bevezető képsorokhoz fejlesztett ki. A legenda szerint, amikor eljött az Apollo 13 ideje, Kubrick kreatív nézeteltérésre hivatkozva kilépett a projektből“. (Idézet: Híres filmrendezők titkos élete)

A 237-es rejtély leleplezése pedig Weidner szerint: a Hold épp 237 ezer mérföldre van a Földtől (a Wired szerint átlagosan 238,855-re). Ezen felül ott van még a Room (szoba) és a Moon (Hold) szavak hasonlósága, meg a kis Danny apollós pulóvere:

apollo_usa

Utalás a holokausztra (és az indiánok kiirtására)

Geoffrey Cocks történész szerint Kubrick mindig is szeretett volna egy holokauszttal foglalkozó filmet készíteni, ez azonban nem jött össze neki. Éppen ezért a tömegpusztítás témáját egy horrorfilmbe rejtve dolgozta fel. Erre “bizonyítékai” is vannak: ezt szimbolizálja szerinte például a csukott liftajtókból előretörő vérfolyam (egy másik versengő elmélet szerint az indiánok lemészárlását jeleníti meg).

kubrick_verfolyama

Ugyanígy a náci vérengzésre utal szerinte a “Kismalac, kismalac, engedj be” mondóka, amit a főszereplő ad elő a hírhedt baltás jelenet közben (mert hát, ugye, a kismalacos történet egy korai rajzfilmváltozatában a gonosz farkas zsidó koldusként próbálkozik be a malacoknál), a 42-es szám állandó megjelenése a filmben (mert – érvelnek az elmélet terjesztői – 1942-ben határozták el magukat a nácik a zsidóság kiirtására), és a King-regényben még piros Volkswagen sárgára cserélése.

Beszédes bizonyíték a fanatikusok szerint ezen túl a Ragyogás főhősének Adler típusú, német írógépe is, amely a filmben állítólag folyamatosan váltja a színét. E megmagyarázhatatlan jelenség – Cocks könyv formában is olvasható elmélete szerint – szintén a holokausztra való utalás. (Németjuhászt a filmben szerencsére senki nem fedezett fel.) 

A NY Times cikkében megszólaló személyi asszisztens, Leon Vitali jópár fanatikust elszomorít, amikor elmeséli: az írógépnek semmi köze a holokauszthoz. Csupán praktikus okokból került a Ragyogásba: ez volt ugyanis Kubrick írógépe, és azért választották, mert kéznél volt, szép volt és jól feküdt az asztalon.

Tudatalatti üzenetek, szándékos hibák és egymásra vetítés

A legvadabb hívők szerint Kubrick akkor sem hibázik, amikor hibázik, legfeljebb jelet küld. Egy jelenetben például, amikor Jacket munka közben megzavarja Wendy, két kameraállás között eltűnik egy szék Jack háta mögül. Ez a rajongók szerint azonban nem egyszerű hiba, hanem üzenet a nézőknek, hogy nem egy szimpla horrorfilmet néznek.

ragyogas_szek

Van olyan is, akit a film elején látható iroda hatalmas ablakai gondolkodtattak el: Juli Kearns szerint ha megnézzük Jack útját a szálloda halljából a hátsó iroda felé, ott nem lehetne ekkora ablak.

ragyogas2

Jay Weidnernek – a holdas vallomás történetén kívül – további elméletei is vannak a filmmel kapcsolatban: például, hogy Kubrick telepakolta rejtett szexuális üzenetekkel. A Room 237-ben meg is mutat párat: amikor a főszereplő Jack Torrance kezet fog Stuart Ullmannal, utóbbit a rendező megajándékozza egy szimbolikus erekcióval, amit az asztalon lévő papírtálca segítségével hoz létre.

ragyogas_1

Megfigyelők ugyanígy gyanúsnak tartják a 237-es szoba padlóborítását is:

Room-237-Carpet

Egy másik elvetemült próbálkozó egymásra dolgozta a filmet az elejétől illetve a végétől visszafele, s a munkásságának köszönhetően létrejött montázsfilm többek között ilyen véletlenszerű hallucinációkat szült: 

ragyogas3