mencken1917 decemberében H. L. Mencken egy 1800 szavas esszét írt a New York Evening Mail című lapba. Témája a fürdőkád amerikai meghonosítása volt, és egy azzal kapcsolatos, december 20-ára tett évforduló.

Mencken írása szerint 1842-ben ezen a napon debütált a fürdőkád Amerikában, méghozzá egy Adam Thompson nevű, cincinnati pamut- és gabonakereskedő jóvoltából, aki aznap két fürdőt is vett: egy hideget reggel nyolckor, és egy meleget valamikor a délután folyamán. Ez azonban – így Mencken – nem jelentette azt, hogy a kád egyik napról a másikra népszerűvé vált volna a tengerentúlon: írása szerint a helyi doktorok sokáig a betegségek okozójaként és terjesztőjeként tekintettek a fürdőkádra, és nem javasolták használatát. Elterjedését végül Mencken szerint annak köszönhette, hogy egy elnökségét megelőző cincinnati látogatása során az Egyesült Államok későbbi 13. elnöke, Millard Fillmore is felfigyelt Thompson kádjára, majd miután kipróbálta (és túlélte), maga is beszereltetett egyet a Fehér Házba. A premier 20. évfordulója után azonban az amerikaiak elfeledkeztek a fürdőkád ünnepléséről, és a hagyomány elhalt – zárta cikkét Mencken, bízva abban, hogy írásának köszönhetően a századik évfordulón újra a régi fényében fogják megülni az amerikaiak e neves évfordulót.

A cikkben leírt évforduló és amerikai fürdőkád-történelem – amit top 14-es átverésválogatásában most a márciusi-áprilisi Mental Floss magazin idézett meg – azonban teljes egészében Mencken agyszüleménye volt, amiben – saját szavai szerint – ha esetleg volt is valami igazság, az csak a véletlen műve lehetett. Alternatív történelmi cikkét a szerző a világháborút megszenvedő lakosság jókedvre derítésére írta, és legvadabb álmában sem gondolta volna, hogy munkáját bárki is komolyan veszi. Azt meg aztán végképp nem, hogy még évek múltán is idézgetni fogják neves lapokban és a kongresszusban. Az általa elindított lavinát egy 1926-os cikkel még megpróbálta megállítani, de már nem sikerült: az emberek inkább akartak hinni az általa kitalált hagyományban, mint a cáfolatban. Ez egyben el is gondolkodtatta őt arról, hány hasonló fiktív sztori lehet a történelemkönyvekben.

A legenda pedig még ma is él: Fillmore és a fürdőkád kapcsolata 2008-ban a KIA egy reklámjában is előkerült.

Kia Soap On A Roap Fillmore tv commercial

TV commercial for Kia’s President’s Day sale more here: http://daviddoctorrose.wordpress.com/2008/02/12/millard-fillmore-soap-on-a-rope-does-it-get-any-better/

– Mencken 1917-es cikkének szövege: A Neglected Anniversary
– Mencken 1926-os önleleplezése: Melancholy Reflections
A kamu fürdőkád-történelem részletes utóélete
– Illusztráció: Mental Floss 2013/3-4.