“A pénteki naptól fogva a Facebook.com rendszere felfogja használni az adataidat a reklámjaikban, az adatok alatt értve: képek, barátok, és a személyes információd egy része. Igen ez legális, hiszen amikor létrehoztad a Facebook.com fiókodat ez megvolt említve. Hogy blokkolni tudd: Fiók Beállítások > Facebook hirdetések > Harmadik fél hirdetési beállításainak szerkesztése – és itt válaszd ki a Senki opciót, majd mentsd el!” – szól az üzenet.

A pénteki naptól fogva – kezdődik a levél, és ennyi talán elég is a facebookos felhívások természetét ismerőknek, hogy elgondolkozzanak a levél továbbításán. Vajon melyik péntekről lehet szó? Ha rákeresünk a kulcsszavakra, a találatok dátumaiból kiderül: nem hamarosan bevezetendő, új változásokról van szó; a figyelmeztetés különböző verziói már hónapok óta terjednek.

Ami a levél tartalmi részét illeti: 1. a Facebook rendszere valóban kapcsolhatja adatainkat (nevünket, fényképünket vagy az oldalt, amit lájkoltunk) különböző hirdetésekhez, 2. posztjainkat pedig felhasználhatja szponzorált hirdetésekhez.

1. Előbbiekről mindenki maga eldönheti, engedélyezi-e. Két helyen tudtok ezzel kapcsolatos beállításokat eszközölni: a Harmadik fél hirdetési beállításainak szerkesztése (bár ez az opció – ha jól értelmezem az ott olvasható, lenni-magyar nyelvre fordított szöveget – olyan dolgot tilt, ami egyelőre nem létezik), illetve a Közösségi hirdetések beállításainak szerkesztése opció alatt.

Nálam mindkét helyen Senki szerepel, de nem azért, mert “a pénteki naptól fogva” változások lesznek, hanem mert – még ha tisztában is vagyok vele, hogy a Facebooknak valamiből fenn kell tartania magát – privacy kérdésekben elég konzervatív vagyok. Pár érdekes eset a miértre.

2. A szponzorált sztorikban való megjelenés alól viszontúgy tűniknem tudjuk kihúzni magunkat, legfeljebb törölni egy korábbi lájkot vagy más aktivitást.

Ennek hiányában előfordulhat, hogy egy viccesnek szánt posztunk hetekig hirdetésként jelenik meg ismerőseink üzenőfalán. Akkor is, ha az úgy már nem olyan vicces.