A meleg és száraz nyár miatt szeptember elejére 43 centire csökkent a Balaton átlagos vízszintje – írja az Origo. Az egyik legenda szerint azért apadt le ennyire a tó vize, mert leengedték a Sió-csatornán, hogy a gazdagok milliós jachtjait le- vagy felúsztathassák.

A lap által megszólaltatott Vörös István, az MTA Balatoni Limnológiai Intézetének osztályvezetője szerint ez egyértelműen legenda. Hajókat csak akkor eresztenek át a zsilipen, ha az amúgy is nyitva van a magas vízállás miatt, erre pedig legutóbb 2011 tavaszán volt példa.

Csonki István, a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság igazgatója szerint azért is lehetetlen ez a feltételezés, mert ahhoz, hogy a csatornán hajókat lehessen úsztatni, előbb két-három napig kellene engedni a vizet, hogy hajózható legyen az amúgy sekély vízű csatorna.

Vörös megemlékezett egy régebbi esetről, amikor egy vállalkozó a Sión próbálta meg eljuttatni a felújított hajóját a Tisza-tóról a Balatonra, de először a délszláv-háború, majd az évekig tartó aszály miatt nem tudott felúszni a Balatonig. A veszteglést végül a vállalkozó megunta, és inkább közúton szállíttatta a hajót a Balatonra.

A csatorna történetében volt példa korrupcióra is – idézi fel az Origo. A 19. században még rengeteg vízimalom működött a Sió mentén, a malmok működéséhez pedig elengedhetetlen volt a megfelelő mennyiségű víz a mederben. Sok malomtulajdonos lefizette a zsilipet kezelő hivatalnokot, ezért akkoriban előfordult, hogy a Balaton vízszintje még a mainál is alacsonyabb szintre csökkent.

Csonki szerint ma már rendkívül precíz szabályozás van arra, hogyan és miért lehet kinyitni a zsilipet. A vízszint általában tavasszal, a hóolvadás után kerül 110 centi fölé. Ilyenkor összeül egy szakértőkből álló testület, és megvitatják, hogy adott-e minden feltétel a zsilip megnyitásához. A végső szót a vízügyi igazgatóság igazgatója mondja ki, a döntés pedig minden esetben nyilvános.

Fotó: ORFK / H. Szabó Sándor