Alfred Hitchcock híres volt arról, hogy filmjeiben maga is megjelent egy-egy rövid jelenet erejéig; tegnap – Sindelyes Dóri jóvoltából – e szereplésekből láthattatok egy válogatást a Facebookon.

Alfred Hitchcock’s cameo appearances

These are just the cameo appearances from the movies I own on DVD, missing are: Easy Virtue (1927) Blackmail (1929) Foreign Correspondent (1940) Suspicion (1941) Spellbound (1945) The Paradine Case (1947) Under Capricorn (1949)

A bejegyzés apropóján jött szóba az a pár éve felbukkant szóbeszéd, miszerint Hitchcock az Észak-északnyugat című, ötvenes években készült filmjének 44. percében egy türkizkék ruhás, kövér nő szerepében tűnik fel (úgy, hogy a film elején egyszer már megjelent, amint épp lemarad egy buszról).

Dóri talált is gyorsan egy Telegraph-linket, amelyből kiderül, a szóbeszéd a rendező műveivel foglalkozó fórumokról terjedt el. Odatekertem én is a hírbe hozott vonatos jelenethez a filmben, és valóban egy Hitchcockra hasonlító nőt találtam, ráadásul – eltérően Hitchcock más felbukkanásaitól – a hölgyet hosszú másodperceken át láthatjuk.

Ezután rákerestem az imdb-n a filmre, hogy a színészlistán megnézzem, van-e “vonaton ülő hölgy” a karakterek között. Nem volt, így maradtak a meghatározatlan női alakok. Tucatnyi mellékszereplő közül a születési idő alapján aztán meglett a nőt alakító karakterszínésznő, Jesslyn Fax, aki milliónyi filmben és sorozatban alakította a kedves öreg nénit.

A kanadai születésű Jesslyn Fax egyébként hét Hitchcock-filmben is szerepelt, a Hátsó ablakban például melltartóban is láthattuk (ezen kívül játszott a mostanában sokat ócsárolt, 1967-es Batman-sorozatban is).

Gyorsan megdőlt hát az elmélet: nem Alfred Hitchcock alakította az öreg hölgyet. Az állítás elterjedéséhez valószínűleg hozzájárulhatott az a szóbeszéd, miszerint a rendező imádott nőnek öltözni vendégei előtt, és állítólag egy partin valakinek sikerült is filmre vennie egy jelmezében.

Azt beszélték, hogy a rendező az irodájában tartotta a felvételt szigorúan elzárva, ám a halála után kiürítették a helyiséget, és a filmszalag nem került elő – olvasható a Híres rendezők titkos élete című könyvben.