A Prometheus az Alien-sorozat közvetlen előzménye?

Az egyik forgatókönyvíró, a Lostból is ismert Damon Lindelof szavaival élve: talán (ami az én értelmezésemben azt jelenti, igen, de azért nyitva hagynak minden kaput). Az eredeti, John Spaihts-féle forgatókönyv egyébként még inkább felhasználta volna az Alienben megismert képi elemeket, ötleteket, és Lindelof feladata éppen az volt, hogy egy kicsit eltávolítsa ettől a Prometheust.

Mit csinál a film elején látható alak?

A film nyitójelenetében egy emberszerű, fehérbőrű idegen áll egy vízesés partján. A háttérben felemelkedik egy űrhajó, az idegen kinyit egy dobozkát, iszik a benne található folyadékból, majd eltorzult arccal a vízbe esik és teste darabokra szakad.

Ami látunk, az az élet létrehozása, minden élet az adott bolygón ebből az áldozatból ered – írja a Time szerzője. A filmben előrehaladva megtudjuk, hogy a fehérbőrű idegen egyike a tervezőknek nevezett lényeknek. Ridley Scott rendező azt viszont már nem hajlandó elárulni, hogy a nyitójelenet a Földön vagy más bolygón játszódik-e.

A tervezők az isteneink?

Nem, és a kapcsolat sem egyértelmű közöttük. Lindelof elismeri ugyan, hogy ez a téma is szóba jött az ötletelések során, de válasz helyett csupán egy másik kérdést tol elénk: vajon a tervezők tudják-e, ki teremtette őket? Nem válaszol arra a kérdésre sem, hogy a tervezők akarták-e, hogy az emberek meglátogassák őket.

Miért akarják a tervezők elpusztítani az emberiséget?

A filmből nem derül ki, Ridley Scott rendező egy interjújából azonban megtudjuk, hogy a forgatókönyv egy korábbi verziója szerint az idegenek azért lettek ránk mérgesek, mert keresztre feszítettük jobbító szándékkal ledobott küldöttüket, Jézus Krisztust. E változat szerint Jézus tehát idegen volt, ezt azonban végül nem vállalták be direkt módon a készítők.

Meredith Vickers is robot?

A kérdésre – amely már a filmben is felvetődik a Charlize Theront stírölő kapitány részéről – Lindelof így válaszolt egy levélinterjúban: Meredith ugyan hasonlít Davidre, és ez nem is véletlen, de nem robot. Arra a kérdésre viszont már nem volt hajlandó válaszolni, túlélte-e a lány a gigantikus hajó becsapódását és láthatjuk-e Charlize Theront a folytatásban.

Miről beszélgetett David az idegennel?

A film végéhez közeledve a David nevű android beszélgetésbe elegyedik az utolsó életben maradt tervezővel. Egy különös nyelvet használnak, de fordítás nincs a szöveghez, csak azt látjuk, hogy a beszélgetés az idegent felbőszíti, és pusztító tombolásba kezd.

A fórumokon azonnal beindult a találgatás, mit mondhatott az android az idegennek; voltak olyan hangok is, melyek szerint David elárulta gazdáját. A The Bioscopist blog szerzője levadászta a filmben segédkező nyelvészt (aki egyébként maga is feltűnik a film egy jelenetében David virtuális nyelvtanáraként), és megtudta tőle, mit mondott az android az idegennek.

Pontosan azt, amire gazdája kérte: az “ida hmanəm aɪ kja namṛtuh zdɛ:taha /… / ghʷɪvah-pjorn-ɪttham sas da:tṛ kredah” jelentése ugyanis: “Ez az ember azért jött ide, mert nem szeretne meghalni. Abban bízik, hogy te meghosszabbíthatod az életét”. A beszélgetés egyébként az eredeti verzióban hosszabb volt, és Lindelof feliratozta is volna, Scott azonban végül egy rövidebb, fordítás nélküli, misztikusabb változatot választott.

Merre indul az űrhajó a film végén?

A film végére csupán másfél túlélő marad: David, a lefejezett android és a tetovált lány által alakított tudós, Elizabeth Shaw. Előbbi esküdözik, vissza tudja vezetni a Földre a hajót, utóbbi viszont nem akar hazamenni, inkább megkeresné a tervezőket, hogy megtudja, miért akarják elpusztítani az emberiséget. Lindelof szerint a tudósnő akarata érvényesül majd a folytatásban, programozója halála után a robot Shaw szolgálataiba helyezi magát.

A Prometheus jó film?

Ha engem kérdeztek, nem jelzővel válaszolok (jó vagy rossz), hanem főnévvel (élmény). Persze ehhez kell a 3D, sőt talán még az IMAX is hozzáad. Számomra azonban talán még ennél is fontosabb a film köré generált közösségi mítoszfejtés. A nézők kíváncsiak, fórumokra mennek és vitatkoznak, az újságírók pedig verziókat szállítanak nekik – talán valamelyik néző sztorijára épül majd a folytatás is.

A sztorizásban a készítők is partnerek – sőt egyesek szerint esetenként már mítosz- és folytatásromboló módon azok. Pedig – ahogy azt Lindelof is vallja – fontos, hogy bizonyos kérdéseket nyitva hagyjunk – többek között ezért is emlékeznek az emberek még 30 év elmúltával is Scott klasszikusára, a Szárnyas fejvadászra. Tényleg, szerintetek robot?