A múlt héten irániak ezrei lesték az eget éjfélkor, miután e-mailben és a közösségi oldalakon elterjedt, hogy a Pepsi bivalyerős lézerekkel kivetíti logóját a Hold felszínére.

Az, hogy egy ilyen hoaxnak ennyien bedőltek, két dolog miatt is érdekes. Egyrészt a szóbeszéd hivatalos lapokban meg sem jelent, csak a Facebookon kelt szárnyra, márpedig azt állítólag főként az iskolázott réteg követi Iránban.

És érdekes azért is, mert nem ez az első ilyen eset: 1978-ban azt ígérték az embereknek, Homeini ajatollah arca jelenik meg majd a Holdon. Igaz, akkor többen vallották, hogy látták is a vallási vezető arcát, a Pepsit viszont most senki nem látta.

És egy kis reklámtörténelem

Museum Of Hoaxes cikke szerint a Coca-Cola 1999-ben komolyan elgondolkodott a holdfelületi reklámozáson, de miután látták, mekkora erőfeszítésbe kerülne, lemondtak a projektről.

2008-ban a Rolling Rock sör gyártója ígérte óriásplakáton és tévéreklámokban, hogy kivetítik termékük logóját a Holdra; a kampány azonban átverés volt.

A hoaxvadász blog szerzője egy még régebbi történetet is felidéz. 1957-ben arról beszéltek a tengerentúlon, hogy a szovjetek a nagy októberi forradalom 40. évfordulóján atomot robbantanak a Holdon, és ennek fényét Amerika-szerte látni lehet majd.

A mostani és az akkori szóbeszéd közös jellemzője: az emberek mindkét esetben saját félelmeiket vetítették ki a Holdra. Az amerikaiak az 50-es évek végén a szovjet előretöréstől féltek, az irániak 2012-ben pedig az amerikai gyökerű vállalatok dominanciája miatt aggódtak.

Címlapfotó: sxc.hu