Tévhit fortepan.hu

2012. január 13. péntek | Szerző: marinov

50

Trianon 100: 2020-ban mindent visszakapunk?

A kerekebb évfordulók közeledtével rendre visszajár a legenda, miszerint a trianoni békeszerződés csupán 25, 50, 70, 80 vagy 100 évre szól, utána lejár. Ez már csak azért sem igaz, mert már 1947-ben hatályát veszítette.


A mostani bejegyzés apropója egy facebookos üzenőfali poszt, amit a Subba közölt decemberben. Ezt követően kerestem meg a már több UL-es bejegyzésben segédkező Ablonczy Balázs történészt, akinek tavalyelőtt könyve jelent meg a Trianon körüli legendákról.

Ebben a történész leírta, hogy a trianoni békeszerződés nem tartalmaz időkorlátra utaló mondatot, sem titkos záradékot. Egyedül a 19. cikkely jelenti ki, hogy “a közgyűlés időnként felhívhatja a Szövetség tagjait az alkalmazhatatlanná vált szerződéseknek és olyan nemzetközi állapotoknak újabb megvizsgálására, amelyeknek fennmaradása a világbékét veszélyeztetné”.

Ehhez azonban – írja Ablonczy – már 1921-ben sem fűztek nagy reményeket a magyar jogászok és külügyi tisztviselők, elsősorban azért, mert egy ilyen határozatot a Nemzetek Szövetsége közgyűlésének egyhangúlag kellett volna meghozni. Viszont még e valószínűletlen döntés után is legfeljebb egy jogkövetkezmény nélküli felhívás kibocsátására lett volna felhatalmazása a szervezetnek, amit a felszólított államok figyelmen kívül hagyhattak volna.

Ennél is elegánsabban cáfolható a legenda, ha rámutatunk: a trianoni szerződés már rég hatályon kívül van - azt ugyanis felülírta az 1947-es párizsi békeszerződés. Tehát például amikor a Duna fősodorvonaláról beszélünk, mint határról, mindig a párizsi békeszerződésre hivatkozunk, sosem a trianonira – mutat rá Ablonczy. Innentől kezdve pedig semmi értelme az 1920-as keltezésű szerződés kerek évfordulóival kombinálni.

Fotó: fortepan.hu

Hírlevél + Facebook + Médiaajánlat:



A cikk szerzője:

Végzettségét tekintve szociológus-közgazdász. Korábban dolgozott az Internettónál és a hvg.hu-nál, jelenleg a HVG Business és HVG Jövő lapok szerkesztője. Kedveli a történelmi és a városi legendákat. Szabadidejében könyveket fal, kosárlabdázik és vörös-fehér focicsapatok fanatikus rajongója.



50 Responses to Trianon 100: 2020-ban mindent visszakapunk?

  1. Gavrosz85 mondja:

    MMegkésve igaz,de szeretnék ezúttal sikerekben,egéségben,boldogságban és irnivaló témában gazdag új évet kivánni a szerkesztőúrnak és minden olvasójának.Ehez a témához mint vajdasági magyar csak azt tudom hozzászolni,hogy magyarország csak jelképesen birja viszakapni az elcsatolt területeket,ha mind az a mai álam amelyeknek részei az elcsatolt területek,uniós tag lessz.Én úgy gondolom,hogy a 2020 évig talán szerbia is uniós tag lesz.Ép ma délután halottam valamelyik(talán M1) magyar tv adón,hogy szerbia márciusban jelképesen”pótvizsgázhat”az únió elött,hogy fölvegyék a tagjelöltek közé.Elnézést a hosszú irásomért nem vagyok nagy politikus,de néha azért énis hozászólok és elgondolkodok a politikán.P.S.maradok hü olvasója Urban Legends oldalnak.Gavrosz85

  2. MiO mondja:

    Végül is józan paraszti ész, ha a vodafonos hűségnyilatkozatom egy idő után lejár, meg a Messi szerződése a Barcával, akkor a békeszerződés is :) Amúgy ha lejárna a békeszerződés, és nem lenne már érvényes, akkor újra háborúban állnánk Amerikával, Oroszországgal, Angliával meg Franciaországgal? Szerintem nem járnánk jól :)

  3. Árszen mondja:

    @MiO:
    Az oroszok (Szovjet-Oroszország) már 1918-ban megkötötte a Monarchiával a Breszt-Litovszki békét és így kizárták magukat a párizsi békekonferenciáról, tudtommal. Amúgy ha hadba is állnánk azokkal az országokkal, akkor sem változna semmi szerintem, hiszen a 2. világháborúban is hadat üzent Magyarország az USA-nak :) Meg a mostani gazdasági szankciós dolgok is háborúnak minősülnek szerintem. Értsd: “Ha nem csináljátok ezt és ezt, akkor nem kaptok ezt meg azt”.

    Amúgy cikk meg tetszik nagyon!

  4. Bronson mondja:

    Természetesen nem a trianoni szerződés érvényes, hanem a ’47-es párizsi.
    A fehérlovas “országgyarapítónak” köszönhetően, a trianoni határokat átírva ekkor még újabb területet (ha jól emlékszem három falut) veszített Magyarország, Pozsony alatt.

  5. Bronson mondja:

    Meg a mostani gazdasági szankciós dolgok is háborúnak minősülnek szerintem. Értsd: “Ha nem csináljátok ezt és ezt, akkor nem kaptok ezt meg azt”.

    Igen, de azért azt ne felejtsük el, hogy ki is üzent hadat kinek…)))

  6. egypolgár mondja:

    Azért arra kíváncsi lennék (persze tudjuk, hogy nem lehet de mi lenne ha… alapon), hogy mit mondanának vagy tennének a szélsőséges jobboldaliak ha tényleg visszakerülnének az elcsatolt területek. Látom a nagy Magyarország térképes autómatricákat stb… Akik kiteszik rendre fogalmuk sincsen sem a mostani sem az akkori etnikai viszonyokról. Pedig rendelkezésre állnak HITELES honi népszámlálási adatok (nemzetiségi összetétellel) trianon előttről is.
    Példának okáért Horvátországban sosem élt többségben a magyar lakosság a Dunától délre már szórványos volt a magyar jelenlét. Szlovákiában ugyan megváltozott a nemzetiség összetétele a kitelepítések kapcsán de azt ne feledjük el, hogy a Szlovákok nem más országból települtek oda hanem mindig is ott éltek. Románia stratégiai okokból jelentős tisztán magyarlakta részeket csatolt el, (Nagyvárad, Szatmár stb…) de ne felejtsük el, hogy Erdélyben (nem azonos azzal amit ma annak hívunk az elcsatolás kapcsán) már az 1848 forradalom és szabadságharc alatt és a lakosság 60%-a Román, Szász stb..volt és már akkor kisebbségben voltak a magyarok. Tehát nem (csak)a 80-as évek románosítása miatt lett Román Erdély. Ha anno Kossuth összefogott volna a nemzetiségekkel, baráti jobbot kínál és svájci mintára köztársaságot alapított volna akkor nem lett volna olyan hatalom aki ki tudta volna tépni a területeket. Lásd Svájc és kérdezz meg egy svájcit akar e Francia Német vagy Olaszországhoz csatlakozni. Ehelyett hadban állt a Horvátokkal, kirabolta a felvidéket és verette a Román parasztokat. Na ezek is történelmi tények a Magyar forradalom és szabadságharcról. Utólag már ő is rájött, hogy ki kellett volna egyezni és száműzetésből tanácsolta is a fentieket Tisza Istvánnak.
    Szóval az a fajta hozzáállás amit pl. a Jobbik képvisel a történelmi jog stb… szép szavak csak nagyon nem működne. Újabb és újabb történelmi feszültségeket szülne és régi sebeket tépázna.

  7. egypolgár mondja:

    Mit mondanának egy Románnak? Menjél szépen haza Romániába?
    Mit mondanának egy Szlováknak? Menjen haza,,,, na hová is??? Ahol mindig is élt?
    Mit szólna egy ilyen ember ahhoz ha azt mondanák neki, hogy hozzál haza Miskolcra vagy a Nyírségbe ahonnan származol?? Pedig már lehet az apja vagy a nagyapja is budapesti volt.
    Vagy akkor mostantól a magyar a Hivatalos nyelv a Horvát tengerparton?? Végül is nyáron elmenne mert tele van magyar turistákkal, de ne zavarjon senkit, hogy szinte senki sem beszéli az ott élők körében :D

  8. pavlov mondja:

    azt én sem értettem soha, hogy miért trianonoznak (na jó, értettem, de…), mikor a mai országhatárokat az 1947-es béke jelölte ki.

    horvátországhoz meg csak annyit: sosem volt magyarország része, csupán II lászló (vagy könyves kálmán, már nem emlékszem) óta perszonálunió

  9. pavlov mondja:

    kálmán, természetesen

  10. Naki mondja:

    Az előbbi pár hozzászóló féligazságokból világrekordot állított be :)

  11. Dane mondja:

    Nagyon jó volt a cikk,én sokkal tisztábban látok.Az “egypolgár” hozzászólás is tetszett.Kár, hogy sokan nem olvassák,akikre ráférne….

  12. egypolgár mondja:

    Nem tudom mire gondol Naki a féligazságok alatt. Szerintem éppen kiegészíteni próbáltam azokat a véleményeket, hogy “igazságot Magyarországnak-mindent vissza”.
    Lehet dolgokat szajkózni féligazságokra hivatkozva és nem számolva a jelenlegi állapotokkal továbbá a következményekkel.
    Néhány dolgot ne felejtsünk el!
    A történelmi Magyarországon finom szólva nem vették emberszámba (németen kívül) a nemzetiségeket, nem véletlen akartak sorra elszakadni mikor nemzeti öntudatra ébredtek.
    Két világháborút elvesztettünk. A jelenlegi határokat 1947-ben húzták meg ha úgy tetszik a párizsi békeszerződés felülírta a korábbit. Románia végül is elárulta a harmadik birodalmat és az Szovjetúnió mellé állt. Ha ezt a lépést Magyarország tette volna meg korábban akkor valószínűleg nem a mai vonalon húzódnának a határaink, de nem is az első világháború előtti állapotok szerint.
    Ha valami csoda folytán el tudnánk érni, hogy adják vissza az elcsatolt területeinknek csak egy töredék részét is akkor elszabadulna a pokol. Itt most nem a szomszéd ha úgy tetszik belőlünk kiszakított új államokról beszélek mert logikus, hogy lenne nem kis feszültség. Lengyelországot a második világháború után “keletre tolták”. Kérhetni vissza Németország a korábbi területeit, Lengyelország meg Fehéroroszországtól, Románia igényt tartana mindjárt Moldáviára és hosszan sorolhatnám milyen láncreakciót szabadítana el. Megint véget nem érő civakodással, acsarkodással esetleg újabb háborúkkal.
    Egyetlenegy kormánytól,párttól vagy politikustól nem hallottam itthon a rendszerváltás után mondjuk a következőket.
    Magyarországnak nincsenek, nem lehetnek és nem lesznek területi követelései a szomszédos államokkal kapcsolatban. Baráti kezet óhajt nyújtani és véget akar vetni a történelmi ellentéteknek. Magyarország nem óhajt beleavatkozni a szomszédos országok belügyeibe de tőle telhető módon támogatja a határain túli Magyarokat. Magyarország erkölcsi kötelességének érzi és kötelezettséget vállal arra, hogy megvédi a területén élő nemzetiségeket/etnikumokat és autonómiát biztosít részükre. Felkéri környező államokat, hogy kövessék ezt a példát tegyenek eleget történelmi és erkölcsi kötelességüknek.
    Ha nem is szó szerint de hasonló tartalommal mondjuk rendszer váltás után fektettek volna erre némi hangsúlyt akkor szerintem már régen nem itt tartanánk. Ha ezt külföldi médiumokban közzé tették volna akkor az aktuális politika aligha tudta volna (oda-visssza) heccelni egymás ellen a nemzeteket. Bugyuta országimázs reklámokra költöttünk sok sok milliót vagy milliárdot és ki tudja mit hozott. Ha nem lenne máig félelem a szomszédainknál, hogy revansolunk talán ők is másként viszonyulnának. De ez sajnos még ma is téma jobbára szájtépés és csak rontja a helyzetet ha pl. a gárdások egyenruhában a felvidéken masíroznak vagy a jobbikosok Erdélyben produkálják a hazafiságot.
    Van erre jó példa is. Ott van dél-Tirol (ma Olaszország) ami németajkú. Elég jól ismerem az ottani állapotokat is meg az ott élő németajkúak gondolatvilágát is. Érdekes ott ez nem téma…

  13. Adani mondja:

    A magyar USA hadüzenetről van másik történet is, ami legenda is lehet vagy valóság. Az tény, hogy USA nem vette komolyan a hadüzenetet.

    A történet szerint Roosevelt mikor mondták neki ,hogy Magyarország hadat üzent azt se tudta hol van. Meg ugye első kérdés, hogy ki a király ott, nincs király, hát akkor mi van? Kormányzó, Horthy Miklós tengernagy. Aha, szóval tengeri nagyhatalom? Nem, nincsen tengerük. Hát akkor tán területi követeléseik vannak? Nem, Romániával szemben vannak teürleti követeléseik. És Románia a mi szövetségesünk? Nem Románia Magyarország szövetségese.

    A párizsi békeszerződéshez másik legenda, amit néha előhoznak pár helyen, hogy a békeszerződés szerint a határvonal a Duna elsődleges hajózási ága, ami már egy ideje nem a déli hanem az északi ág, így a Csallóköz egy része már most visszacsatolható lenne. Hiszen nemzetközi szokásjog, hogy ha természetes határt jelentő dolog változik igazítják hozzá a határokat lásd, pl. az Csád tó kiszáradása, de pl. a Balaton vízszintje is telekspekuláció miatt csökkent 2000-2003 körül, a rossz nyelvek szerint legalábbis az történt, hogy néhány gazdag balatonparti vállalkozó kibulizta, hogy sok vizet engedjenek le a Sió csatornán, így a part menti telkeik mérete és ezáltal az értéke megnőtt hiszen a szárazon maradt partszakaszt elkeríthették.

  14. egypolgár mondja:

    Igen hallottam én is ezt a mondát a hadüzenettel. Egy viszont tény, volt jelentősége a hadüzenetnek. Ne felejtsük el, hogy az USA is bombázta Magyarországot és ehhez nem kellett még csak hadat sem üzenniük hiszem már hadban álltunk.
    Még egy érdekesség…
    Mostanában divat lekommunistázni mindenkit. Egyik toronyeszű politikus (had ne írjam a nevét) kommunistázza és hazaárulózza Károlyi Mihályt. Károlyi csak annyira volt kommunista mind Ronald Reagan. Egy káoszban került egy hálátlan posztra amiről aztán lemondva Kun Bélának adta át a hatalmat.
    Károlyi Mihályt még a Kádár rendszerben sem állították be kommunistának pedig akkor aztán divat volt mindenkiről azt állítani és felnagyítani a nem is létező tényeket. Lásd nógrádi partizánok (elárulom öten voltak) és partizán legendák keringtek állítólag tele voltunk partizánokkal meg ellenállókkal hihi.
    Egy szintén történelmi tény. A tanácsköztársaság alatt dúltak a hatalmi harcok és egyik ellenkormány alakult a másik után. Az ország területi egységéért meg CSAK Kun Béla vörösei harcoltak, amíg tudtak. Szomorú de ez is tény!

  15. Szkeptikus mondja:

    Tisztelt (egy)Polgár!
    Van dolog, amiben igazad van, de van amiben nem. Pl. amikor azt írod:”Ha anno Kossuth összefogott volna a nemzetiségekkel,” vagy: “kirabolta a felvidéket és verette a Román parasztokat” MINDENKÉPPEN TÚLZOL.
    Mert:
    Azzal lehet összefogni, aki hajlandó veled tárgyalni, megegyezni, de erre nem minden esetben volt lehetőség. Konkrétan: már 1848 márciusában az erdélyi románok legfőbb szószólói szembefordultak a magyarokkal, azok ellen uszítottak, (Simion Barnutiu például), vagy a jobbágyfelszabadítást nem az országgyűléstől (diéta Erdélyben), hanem Bécstől vagy saját erőből. Tehát ha akarod a kezdeti alkotmányos forradalmat is elutasították és eleve ellenszegültek. (Olyant is mondott ez a S. B. “Hogy átkozott legyen minden román, aki a magyarokkal, illetve Erdély uniójáról tárgyalni mer…) Ha akarod sok szemelvényt ajánlhatok, de talán a legjobb, ha a szerintem mértéktartó Erdély története (I-III, még Köpeczi Béla szerkesztésében) idevágó részét elolvasod. Megtalálható minden könyvtárban, de van ennek egykötetes változata is. Ha erdélyi munkát érdekelnek, akkor dr. Egyed Ákos (akadémikus is) idevágó munkáit ajánlom a figyelmedbe, 1848-1849 erdélyi eseményeiről, a jobbágyfelszabadításról stb. A Felvidék (így írják, mert tulajdonnév, a népek neve, szász, román az köznév és kicsi kezdőbetűvel az érvényes helyesírás szerint) kirablását nem kommentálom, mert akkora marhaságnak tartom, a román parasztok veretését ugyancsak. Kezdetben Erdélyben (ugyebár itt éltek a magyarokkal együtt románok) az engedetlenséget, erőszakosságot nem a magyar fél kezdte, nem is volt hozzá elegendő ereje sem, de még haderő sem állt sokáig a magyar kormány (magyar vármegyei tisztségviselők rendelkezésére.) a Reguláris hadsereg, beleértve a román és székely határőr ezredeket is, osztrák parancsnokság alatt volt.
    Vagy a későbbiekben 1848 vége felé és 1849-ben Bem (akit Kossuth nevezett ki erdélyi főparancsnoknak), amennyire csak lehetett türelmi politikát folytatott.
    Én nem szólok bele, hogy a hivatalos magyar szomszédsági politika milyen. Nem vagyok magyar állampolgár, hanem Erdélyben élek. Nem vagyok sem jobbikos, sem Fideszes, de persze baloldali sem.
    Még csak egy helyesbítés: Nem tudom, hallottál-e a székely hadosztályról, melynek tagjai nem voltak vörösök, de harcoltak az Erdélyt és Partiumot (ez a térség Erdély és Tiszántúl között van, ma nagyobb része Romániához tartozik) megszálló román haderővel. Ismétlem, nem voltak vörösök!

  16. IRNIK mondja:

    Kétezer tizenkettőt írunk.Trianon minden magyarul érző embernek csakis gyalázatot jelenthet,veszteséget,megalázottságot.Nem lehet egyetlen történelmi időben sem olyan “bűnt” elkövetni,amelynek ez a megtorlása.A szándék Magyarország teljes megsemmisítése volt,ez sajnos végigkísér a Kárpát medencei tartózkodásunk alatt,s úgy hiszem,ez máig nem ért véget.Néhány adat az akkori időből:
    -19.754 km vasútból maradt 8.320 km
    -1.600.000 lóból maradt 634.000 db
    -vízi erők(lóerőben mérve-így mérték akkor-a 2millióból marad 119 ezer
    -szarvasmarha:6.332000-ből marad 1.969000 darab
    -1557 millió tonna kőszénből marad 506 millió
    -673.647 kereskedőből marad 326.198
    -11.400.000 földművesből marad 3.773.449
    -32000 tonna kiviteli kereskedelemből Fiuméba maradt O
    -303.000hektár szőlőtermelésből maradt 188.810 ha
    -144.000 tonna tengeri hajózásból maradt O
    -42 millió korona értékű posztógyártásból maradt 4 millió korona értékű
    -7.400.000 hektár erdőségből maradt 991.600 ha
    Nem maradt sóbánya,arany ,ezüst bánya alig stb stb stb.
    S kik voltak a győztesek?A románok a sorozatos árulásaikkal?A csehek,szlovákok,akik nálunk undorítóbban szolgálták a fasiszta rendszert?Az elcsatolt területeken több hullámban tízezer számra gyilkolták a magyarokat(s a németeket )származásuk miatt,nem egy helyen ma is bélyeg a kollektív bűnösség.Ma erre Európa szarik -ez lenne a demokrácia?Persze ma senki nem akar revíziót,legalább is olyan értelemben,mint annak idején.Mit kezdenénk 9 millió román kisebbséggel.
    A kérdéseket ma másképpen kell feltenni.Minden magyarlakta területen teljeskörű autonómia kell.Húsz éve vagyok Budapesten,székely vagyok,s az es maradok.
    Magyarországot mindig is lélekben erős emberek tartották fent.Gyengülni látszik ez az erő,látom a rengeteg szakállsimogatós,fennkölt mosolyú ember bugyuta magyarázatát,hogy mindez miért is volt rendjén,s kísértetiesen visszacseng,mikor a mostani hírekben is hallom azokat,akik azért esdekelnek a bölcs nyugatnak-tanítanák móresre ezt a renittens,csökönyös országot.Mindegy,hogy milyen,de a mienk,olyan lesz,amilyenné tesszük.Tanuljuk meg szeretni.Szent István,Szent László országa ez s hazája mindenkinek,aki a Kárpát medencében otthon van.

  17. Valaki mondja:

    Az is felettébb érdekes, hogy azok az országok, amelyek említve vannak a párizsi békeszerződésben, mégpedig a magyar békeszerződésben (de majdnem úgyanúgy a trianoni békeszerződésben is) vagyis Csehszlovákia, a Szovjetúnió, Jugoszlávia ma már nem létezik!!! -(???)-
    A fent említett szerződésben tudtommal nincs olyan kitétel, hogy országok megszünésekor (merthogy el sem tudták képzelni akkor, hogy pl. a Szovjetunió valaha is szétesik) mi lesz. Jogutód létezik-e ilyen esetben, és az kicsoda. Mondjuk a Szovjetúnió jogutódja Ukrajna lenne ebben az esetben?
    Nem?
    Akkor ki?
    De hasonló a helyzet Jugoszlávia és Csehszlovákia esetében is.
    Ausztria és Románia létezik, és így velükm kapcsolatban nincs is miről beszélni.
    De amikor, a már említett államok (országok) felbomlottak, szétestek, -véleményem szerint- akkor lehetett volna valamit keresni.
    Mondjuk népszavazással dönthettek volna az emberek arról, hova tartozzanak (lásd valamikoron SOPRON). Persze valószínüleg nem kis feszültséget generált volna ez a dolog.
    Az is érdekes, hogy ilyenkor, amikor e témáról beszélgetünk (természetesen jogosan) felvetődik, hogy nincs, nem lehet vissza út, mert az újból (valószínűleg) háborúskodáshoz vezetne. Lehetséges.
    Viszont, gondolunk-e arra, hogy ez a “békeszerződés” mennyi, de mennyi gondot, bajt, problémát okoz, okozott. Nem a határainkon belül élő emberekre gondolok, hanem az elcsatolt területeken élő magyarságra.

    Délszláv háború. Magyar nemzetiségű férfiakat visznek a frontra harcolni, olyan háborúban, amihez nem sok közük van.
    Ha harcolnak, meghalhatnak Szerbiáért, Horvátországért stb., ha nem akkor katonaszökevények. Míg ŐK harcolnak, családjaikat elzavarják otthonukból, mert kellenek (a nyugodt hátországban) házaik a sebesültek, a lábadozók számára.
    … és örüljenek, ha nem erőszakolják meg az asszonyaikat, a lányaikat.

    Vagy a majd száz esztendős, köztiszteletben álló felvidéki tanítónőt megfosztják sohasem kért szlovák állampolgárságától, mert Ő fel kívánta venni a magyar állampolgárságot, mert magyarként született és valószínű magyarként is szeretne elmenni (Legmélyebb Tiszteletem!).
    (… és az EU-ban ezt is meg lehet tenni!)

    Szóval e két példával csak azt szerettem volna érzékeltetni, hogy borzasztóan embertelen ez a “békeszerződés”!
    Az mégcsak világos, hogy az országot (lévén vesztes) megbüntetik. Megbüntették, mert akkori VEZETŐINK olyan döntéseket hoztak, melyek később rosszul sültek el.
    DE!
    Mi rosszat tettek azok az emberek akiket egyiknapról a másikra elcsatoltak? Mennyivel voltak Ők bűnösebbek, mint azok akik Magyarországon maradtak?
    Mennyit kellett és kell szenvedniük szülőföldjükön magyarságuk miatt.
    Nem értem miért nem AZ ORSZÁGOT büntették meg ha már büntettek (tudvalevő, hogy fizetnünk is sokat kellett stb-stb.)és miért embereket, személyeket.
    Természetesen erre is megvan a válasz … valahol! Tudjuk is!
    De szerintem szörnyen igazságtalan …

    A másik dolog.
    Valamikor egymás mellett is boldogan éltek Magyaországon belül a különböző nemzetiségek. Ha a hazát megkellett védeni a nemzetiségek is kivették részüket a harcokból. Ezt tudhatja mindenki tanulmányaiból.
    Amíg viszonylag jó, és biztonságos volt az élet nem volt senkinek semmi baja a másikkal. Legyen az tót, rác, vagy éppen cigány, vagy magyar. Mindenkinek megvolt a maga dolga, megélhetése.
    Szerintem a “máéltánytalanul”, csak sógoroknak említett osztrákok szerepe igen-igen nagy volt abban, hogy elindultunk azon a bizonyos lejtőn.
    Oszdd meg, és uralkodj! -jól megtanulták, és kitűnően alkalmazták!

  18. jarikgeza mondja:

    Sajnos vannak olyan gondolkozásúak mint egypolgár. Hogy szülei nem neveltek bele hazaszeretetet, az érződik belőle (legalábbis magyart nem). Hogy fogalma sincs arról mit jelentett milliós nagyságrendű magyarnak az igazságtalan határmódosítás utáni élet, arról sem. Hogy ha nincs trianon, akkor egészen mások lennének az etnikai arányok, tehát a jelenlegiek erőszakos módon alakultak, azt sem veszi figyelembe. Úgy ír, mintha tisztán szlovákok románok szerbek ukránok által lakott területeket csatoltak volna el, és nem vegyes lakosságúakat (nem a színmagyar területekre gondolok). Egyébként én még nem hallottam, hogy valaki Horvátország “visszacsatolását” követelte volna, pedig erre szemléletesen hivatkozik. Aztán tudatosan félrevezet amikor azt írja, hogy “nem vették emberszámba a nemzetiségeket sem”. Tán a mai értelemben vett demokráciát kéri számon egy hosszú török uralom, majd a Habsburgokkal véres háború utáni kiegyezéssel lassan újra öntudatra ébredő magyar népen? Nagyon melléfogott. Tán az osztrák hivatalnok partnernek tekintette az előbb említetteket, vagy a bukaresti román nemes felesége barátnőjének tartotta a gyereke magyar nevelőnőjét? “Egy olyan népet mint a magyar, mely mögött ezredéves nemzeti és tradicionális fejlődés áll… nem lehet úgy kezelni, mint egy újonnan létrejött balkáni államot…” Ezt Lord Viscount Rothermere angol újságíró írta 1927-ben. egypolgár meg azt írja 2012-ben, hogy “Kossuth (Lajos) (tiszteletből írtam) verte a románokat.
    “Mit mondanánk a szlovákoknak, menjetek haza?” Érdekes módon egypolgár azt nem tartja furcsának amikor a szlovákok mondták ezt magyarok tízezreinek. És még azt nem tudom, tán egypolgár tudja, hogy vertek-e meg svájci fiút, vagy lányt németek olaszok, vagy akár franciák, mert ő svájciul :-) beszélt olyan helyen ami előtte mondjuk 800 évig Svájc területe volt. Szóval sajnos vannak olyanok akik nem képesek felfogni egy igazságtalan döntést, annak katasztrofális következményeit, hanem kényelemből, lustaságból (nem írok erősebbet) egyszerűen elfogadják, és helyesnek tartják azt. Most egy kérdés egypolgár felé, amire magának válaszoljon: vajon hány helyen járt a történelmi Magyarországon?
    Én több mint száz településen.

  19. jancsika mondja:

    Szomorúan olvasom, hogy itt mindenki áldozatnak tartja a körülöttünk élő országrabló népeket. Az igazság az, hogy európa “meghálálta” trianonnal a magyarságnak azt, hogy ez az ország testével védte európát a tatártól, a töröktől. Miután a fentiek miatt az ország jó része elnéptelenedett, akkor betelepített a Magyar Királyság külföldről szlovákokat, németeket, ruszinokat, sőt, még románokat is. Otthont, házat, sőt esetenként még földet is kaptak! Meg is volt a hála! :( Az tény, hogy Nagy-Magyarország sosem volt etnikai értelemben teljesen magyar ajkú viszont egyet mindenkit elfelejtett! Az még elfogadhatóbb lett volna, ha etikai alapon húzzák meg 1920-ban az új határt, de nem így történt. 3.5 millió magyar ember rekedt a határ túloldalán! Sajnos. Aki háborút szeretne az őrült. Aki teljes egészében szeretné, hogy visszakapjuk a régi országunkat, az nem a földön jár. Viszont ha egyszer Magyarország nem egy évi 36.000 fővel fogyatkozó gazdasági tragédia szélén álló állam lesz, akkor véleményem szerint rá kell térnünk a határkiigazítás témájára. Félek ez sosem fog bekövetkezni. A végére még egy gondolat. Mindnyájunk nagyszülei, dédszülei 1920. június 4-én harangszóra morzsoltak el egy könnyet. Ezek a könnyek jussanak mindig eszetekbe, mert nekünk már nem fáj (annyira), viszont nekik a szívük szakadt meg Magyarországért!

  20. lényeglátó mondja:

    Károlyi, Horthy, ki is nagyobb áruló?

    Így áll elő az a helyzet, hogy amikor a felkelt nemzetiségek megindítják az elszakadást, nincs komoly katonai erő, amely ezt megakadályozza! A nép, amely ugyan nem indult el urait lemészárolni, most nem hajlandó az „Úri Magyarországért” harcolni!
    Károlyi Mihály hazafisága odáig megy, hogy reálpolitikusként, osztályérdekei ellenére átadja a hatalmat a kommunistáknak, ha velük, és értük hajlandó önmagát és országát megvédeni a nép! Kossuth 1853 körül ki¬mondja (vásár után okos a paraszt). „Vigyázzunk a nemzetiségi politikával, mert ha a külső nemzettestekhez kívánnak csatlakozni, magukkal viszik a területet is.”
    De tudott volt a megoldás is!: „ha Magyarország komolyan veszi az elszakadni készülő nemzetiségek törek¬véseit, nem kellene egyebet tenni, mint feláldozni a nagybirtokot, s a föld legyen azé, aki megműveli, s így a nemzetiségi mozgalom nagybirtokos vezetői kezéből kiesne a vezető szerep. Az a román vagy szerb paraszt pedig, aki 20-30 hold ura lesz, nem fog soha kikívánkozni olyan hazába, ahol legfeljebb a nyomorúság vár reá” — Latinka Sándor Somogy megye kommunista népbiztosa.
    román A hadvezetőség tehát az Antant tisztek közvetítésével már a támadás megkezdése előtt 36 órával ismerte a Vörös Hadsereg haditervét. De Julier nem elégedett meg az egyszerű árulással. Rendelkezéseivel, a hadműveleti irányítással megkönnyítette a románok helyzetét és lelkiismeretlenül vesztükbe vitte a magyar katonákat… A hadsereget ezzel az árulással Teleki Pál és Julier kelepcébe csalták. A vereség elkerülhetetlen volt… A történelem ítélkezni fog: Horthy Mik¬lós, Bethlen István és Teleki Pál grófok, Julier Ferenc és társai méltó utódai a negyvennyolcas muszkavezető mágnásoknak. Nemeskürthy István Édes Erdély 116. o.

  21. mplz mondja:

    Egyrészt: jó a cikk, nem árt rendbe tenni az efféle tévhiteket…
    Másrészt: igen, egyértelműen igazságtalan a trianoni határvonal. Viszont! Az ún. “Nagy-Magyarország” határvonala sem volt éppenséggel igazságos. Szerintem egy állam határa (többé-kevésbé) meg kell, hogy egyezzen az etnikai határral. Ez hazánk esetében – a 10′-es évek etnikai összetétele alapján – tkp. a mai határok néhány tíz kilométeres kitolását jelentené (kivétel Ausztria felé).
    De! Mindez nem valósulhat meg… Békésen legalábbis. Csak egy újabb háborúval, amiből viszont – nagy valószínűséggel – megint nem mi jönnénk ki győztesen (ld. IMF, EU politikája hazánkkal szemben – ha nem fekszik le nekik egy ország, rögtön jön a “csőd, ezekmicsinálnak, diktatúra, fújjobboldal stb.”).
    Lényeg a lényeg – szerintem(! …) a “volt” és a “lett” határok köztes felrajzolása lett volna a helyes. Persze jóval többről szólt ez a béke, mint Magyarország etnikai határai…

  22. jancsika mondja:

    Véleményem szerint az akkori igazságos határvonalat az I. és II. bécsi döntés alakította ki Magyarország számára. Ezen döntéssel a többségében magyar lakta területek kerültek vissza Magyarországhoz. Hozzáteszem nem vagyok sem fasiszta, sem neonáci, mert amúgy tisztában vagyok vele, hogy ezek a mindenki számára igazságos döntések a II. világháborúban születtek, úgy, hogy a hitleri Németország oldalán álltunk. Mára már ezek a határok is túlzottak lennének, hiszen komoly etnikai tisztogatás, kitelepítés, asszimiláció ment végbe. Annak idején halottam egy jó kis mondást: ,,Azoké a Kárpát-medence, akik teleszülik azt!” Sajnos ettől egyre messzebb kerülünk…

  23. jancsika mondja:

    Még annyit írnék, hogy mára már nagyon hiányzik a magyar népből egy jó, egészséges nacionalizmus. Ha bármelyik szomszédos országba kimegyünk, akkor hazájukra büszke hazafiakkal találkozunk. Például Horvátországban minden második autó tükrén horvát nemzetiszínű zászló lóg, Romániában (Aradon) még a Mc’Donalds-on is négy román zászló lóg. A szlovákoknál minden volt kommunista emlékművön szinte mindig friss virág van, hiszen az oroszok bevonulása számukra is a trianoni határok visszaállítását hozta ajándékba. Ma Magyarországon, ha egy tizen-huszonéves fiatal kiteszi március 15-én a kokárdát, akkor a vele egykorúak jelentős része csak ennyit mond: gáz. Sokszor, ha valaki nemzeti érzületéről és hazaszeretetéről beszél, akkor jön a beszólás: ne magyarkodjál már! 40 év szocializmus pusztítása tönkretette a szittya magyar népet? Teljesen más lelkületű volt ez a nép még trianon után is. Na de most…

  24. Janoss mondja:

    “Annak idején halottam egy jó kis mondást: ,,Azoké a Kárpát-medence, akik teleszülik azt!” Sajnos ettől egyre messzebb kerülünk…”

    “nagyon hiányzik a magyar népből egy jó, egészséges nacionalizmus. Ha bármelyik szomszédos országba kimegyünk, akkor hazájukra büszke hazafiakkal találkozunk”

    Meg a többi…

    Nem szokásom az ilyen alpári kijelentés, de most kimondom: Akkora marhák vagytok, hogy nem is érdemes szóba állni veletek. Úgy sem értitek. Ti melyik párhuzamos univerzumból jöttetek?

    Elismerem, szomorú dolog trianon, meg a párizsi béke is. De a realitás az, hogy ez már így marad. Meg az, hogy a legutóbbi, egészségesen nacinalista megoldási kísérlet nem sikerült túl jól. (Közönségesen II. világháborúnak emlegetik…) Az egészségesen nacionalista szerb, horvát, bosnyák és albán fegyveresek is tartottak egy kis bemutatót nemrégiben, a történelmi nézeteltérések kezeléséből…

    Szép új világ!

    Biztos hazaáruló vagyok…

  25. jancsika mondja:

    Kedves Janoss! Úgy gondolom, hogy a véleményemmel és velem szemben is rendkívül intoleráns vagy. Ha nem tudnád, akkor elárulom, hogy a nacionalizmus nem egyenlő a fasizmussal. Attól, hogy valaki szereti a Hazáját, attól még nem rasszista, vagy soviniszta. Nem véletlenül írtam “egészséges nacionalizmust”, mert ennek is vannak túlzott fokozatai. A Délszláv háború megmutatta, hogy a trianoni békével összegyúrt mű államok működésképtelenek. Nem tartalak hazaárulónak, csak arrogánsnak és tudatlannak.

  26. jarikgeza mondja:

    Többször is elolvastam Janoss véleményét tételesen, de nem értem:
    1. Ha egy poharat teletöltünk vízzel akkor az tele lesz vízzel.
    2. Amelyik országban van hazaszeretetre nevelés, ott ezt az érzést ismerik, ahol meg nincs, ott kevésbé.
    Erre azt írni, hogy ti melyik univerzumból jöttetek?
    Egy másik: Volt itt 150 évig török, majdnem ugyanennyit osztrák uralom. Negyven évig a világ legnagyobb hadserege állomásozott itt. Most ezek közül egyik sincs itt. Hogy lehet azt leírni, hogy ami van az “már így is marad”?
    Végül a feljövő nagyhatalmak által a világ újrafelosztására tett kísérletnek (amit II. világháborúnak hívnak) nem sok köze volt a nemzettudathoz (nacionalizmus), de még az irredentizmushoz sem. Az egy ideig mézesmadzag volt, de nem ok.

  27. trianonoroksege mondja:

    Ez a film egy nagyon jó összefoglaló Trianonról. Elég jól vázolja az akkori helyzetet és a következményeket. Nem elfogult, nem soviniszta. És a megfogalmazások is teljesen jók.

    http://videotar.mtv.hu/Videok/2010/06/04/17/Trianon_oroksege.aspx

    http://www.youtube.com/watch?v=YBxMGCDieWw

  28. Hat mondja:

    Kedves Mindenki,
    Kedves Nacionalisták,

    Elgondolkoztatok e màr azon, hogy egy tízmilliós nép egyszerűen képtelen lenne talpon maradni egy fél-milliárdos közösségben nacionalista felfogással (és egyedül is) ?

    Olvassatok egy kicsit Jean Monnet-ról vagy olyan emberkrôl akik felfogtàk azt, hogy a különbözô népeknek össze kell fogni a hàborúskodàs helyett. A magyarokkal az a baj, hogy elintézzük mi sajàt magunkat, a demokràcia megértése pedig sajnos még fényévekre van tôlünk.

    En külföldrôl nézem ezt az egyre lebutult nemzeti szellemiséget, és sajna hànyingerem van a sok ostobasàg miatt. Nem lehetne felfogni azt, ahogy minden ember ember, akárhol is született, és úgy szeretni a földet mint minden ember otthonàt ? Belgiumban pl. 6 pàrt kötött koalíciót egymàssal, és mégis, még ez a nyelvileg is megosztott nép, sikeresen fellép a nacionalista szellem ellen.

  29. Adani mondja:

    Anno az orosz megszálláskor volt egy oylan mondás, hogy Sztálin, Hruscsov, ne gondold, hogy örökké, 150 év alatt sem váltunk törökké.

    Egy másik mondás szerint meg elment tatár, elment török, Trianon sem lesz örök.

    Reális esély utoljára 1990-91 körül volt először revízióra, mikor a szovjetunio felbomlott, ill. vonultak ki az oroszok, akkor ha minden igaz Kárpátalját oda is adták volna nekünk, az ottaniak nagy részének se volt ellenére, de Antallék nemet mondtak rá. Akkor kárpátalja visszacsatolására volt reális esély. A következő 1993-ban volt Csehszlovákia széthullásakor, azt kellett volna meglovagolni ,de ismét nem tettük. Ma már nincs visszacsatolásra reális esély, de autónomiát ki kéne erőszakolni délvidéken és székelyföldön, erre szükség volna, és lett is volna lehetőség rá. Mikor 3 éve a gázkrízis volt akkor pl. Szerbiának mi adtunk gázt, elég nagy bajban lettek volna ha nem adunk. Akkor lehetett volna valamit kérni cserébe, pl. autóminát esetleg a temerini magyar fiúk ügyének újratárgyalását, akiket igazságtalanul csuktak börtönben 8-10 évre. De még ezt sem.

  30. Janoss mondja:

    jarikgeza, jancsika :

    Az a bajom a hazai nacionalizmussal, hogy meglehetősen soviniszta színezete van mostanában. Meg az, hogy az számít hazafinak, aki kellő eréllyel kiáltja a “vesszen Trianon”-t. Azért írom, hogy másik univerzumból jöttek, jöttetek, mert valamiféle misztikus nemzettudatot, büszkeséget tartotok kívánatos rendezőelvnek a világban, és valamiféle történelmi igazságokra , vagy éppen igazságtalanságokra hivatkozva akarjátok újra felosztani – jelenleg a Kárpát-medencét. Nem úgy áll mostanában a világ, hogy bármiféle területi revíziót is támogatnának a népek, különösen nem Európában. Környezetünk elismerése, támogatása nélkül pedig nem fog menni a dolog. Namármost, ilyesmire nem számíthatunk.
    Továbbá szeretném arra is felhívni a figyelmet, hogy a trianoni békediktátumot azért megelőzte valamiféle csetepaté, amelyben mint a Habsburg birodalom része vettünk részt – az akkori győztes hatalmak ezt a birodalmat darabolták szét, és azért engedtek teret új államalakulatok létrejöttének, hogy a birodalom feltámadását megakadályozzák. Szerencsétlen módon, Magyarország volt az, ahonnan terület lehetett elvenni, és Magyarország volt körülvéve önálló nemzetállami létre vágyó népekkel, továbbá Magyarország területén élt a sok nemzetiség, amely szintén önálló nemzetállami létre vágyott. Ami nekünk tragédia, az sok népnek maga a történelmi igazságszolgáltatás. Ezért nem hiszem, hogy bármilyen visszarendezés békés úton megoldható lenne, vagy elvont eszméken kívül bárkinek is a javát szolgálná, úgy összességében.

    Adani véleményével egyetértek, valamiféle autonómia kivívását a határinkon kívül került magyarok számára én is üdvözítőnek tartanék. Talán még realitása is van, szeretném hinni, hogy lehetséges. De revíziós törekvések hangoztatása még ennek a célnak az elérését is megnehezíti.

    Az Adani által említett visszacsatolási lehetőségek szerintem legendák, még Kádár idejéből is hallottam ilyesmit. Nem hiszem, hogy bármi realitása lett volna a dolognak. Azt meg különösen furcsának találom, hogy “Antallék” egyszerűen nemet mondtak. Persze ez csak magánvéleményem, de az esetről van-e dokumentum?

    A II. világháború valóban a világ újrafelosztásáért folyt – mint minden háború. De igenis van köze a nemzettudathoz, mert érdekes módon mindegyik fél a nemzetének kijáró jogokat kívánta kiharcolni, illetve megvédeni.

  31. miertne mondja:

    En szerintem legyen kompromisszum: adjak vissza (jelkepesen), de megtarthatjak teljes mertekben a teruleteinket, banyainkat, erdeinket, vizeinket, stb. Meg az ott elok is fizessek az adot nekik, de cserebe a haszonelvezo allamok a terulet aranyaban fizessek ki az ALLAMADOSSAGUNKAT.Ezt az eladosito szocik biztosan tamogatnak, a terulet fisszakovetelo jobbok meg elobb utobb megnyugodnanak.

  32. Adani mondja:

    Janoss:

    Csehszlovákia széthullásakor lehetett volna reális esély ha kicsit jobban az asztalra csapunk, ott ugye főleg magyarlakta települések voltak akkoriban is, még az erőszakos népességcsere ellenére is, tehát volt rá reális esély. Kárpátaljára is volt az orosz kivonulásnál meg Szovjetunió széthullásánál, Antallék voltak balfaszok ,hogy nem csaptak az asztalra. Fontosabb volt nekik eladogatni a haveroknak fillérekért az állami vagyont, meg felrúgni mindent az oroszokkal.

    Autonómiára is lett volna bőven lehetőség. 1999-ben a NATO a mi légterünket és bázisainkat használta a Szerbia elleni támadáshoz, szüksége volt ránk, cserébe kérhettünk volna délvidéki autonómiát sőt akár a visszacsatolást is. Abba valszeg nem mentek volna bele, de autonómiát miért ne adtak volna? 2004 óta is ha akarnánk akkor Szerbia tökét lehetne szorongatni ,hogy ne verjék a magyarokat, hiszen Magyarország már régen teljes jogú NATO és EU tag, Szerbia meg egy kis államocska, aki örül ha segélyt kap. Meg amúgy is van a rovásukon bőven pl. a sok háborús bűnös, akit nem adnak ki. A gázkrízisről már írtam 2009 elején, mi a francért adtunk nekik gázt? Vagy ha már adtunk miért nem kértük meg az árát rendesen? Szintén egy kihagyott ziccer volt. Nekik akkor nagyon kellett a gáz, mástól nehezen tudtak volna venni, ha nem adtunk volna, elég nagy szarban lettek volna. Ezt ki lehetett volna jobban használni.

  33. pett mondja:

    trianon a magyar mentalitás gyümölcse, koromnál fogva én még emlékszem rá hogyan viszonyultunk a velünk együttélő nemzetekhez,Minden nemzethez tartozik egy pejorativ jelző amit most a határontuli magyarok kénytelenek elviselni amikor az anyaországba látogatnak,de aki ezzel nem ért eggyet az gondoljon arra a bizonyos népszavazásra milyen volt a részvét,hogy a hivatalos hozzáállásról már ne is beszéljünk,de megpróbálhatjuk elképzelni mit éreztek az érintettek, ugy hogy ne biztos,hogy megérettünk a nemzetegyesitésre ahoz fel kéne hagyni a”DÖGÖLJÖN MEG A SZOMSZÉD TEHENE IS”,,,,hozzáállásal meg kéne tanulni örülni amás sikerének is akkor talán volna értelme TRIANONRÓL értekezni

  34. Hat mondja:

    Adani : “Csehszlovákia széthullásakor lehetett volna reális esély ha kicsit jobban az asztalra csapunk” — már bocs, de ekkora baromságot már rég nem olvastam. Nem volt elég két világháború arra leckére, hogy az asztalra csapkodás nem vezet eredményre ? Gondoltál-e már arra hogy nem csak a magyarokat bűntették a béke szerződések, és arra hogy nem csak magyar él az elcsatolt területeken ? Tényleg az az érzésem hogy mi, Magyarok, nem tudunk tanulni a történelemből, és géppuskával lövünk saját magunkra.

    Van egy ötletem: építsünk egy falat az ország köré, hogy mint ahogy Hofi Géza is mondta annak idején, “nehogy az a sok hülye, kívülről bejöjjön hozzánk ” Es akkor ez a nagyon tehetséges, de “szabadságharcos nép”, végre szabadon eldöntetlené, hogy Koppány, vagy István utjàn szeretné közösen “kinyírni” egymást.

    De talán még jobb lenne lapozni egyet a történelem könyvekben, és nem a romlott húst emésztgetni, hiszen nekünk már Ipodos kerettörvényünk is van ;-) .

  35. Adani mondja:

    Nem is azt mondtam, hogy akkor ott mindent visszakaphattunk volna, ez tényleg hülyeség, de bizonyos revízióra ott lehetőség lett volna, volt időszak mikor szinte hetente rajzolták át a térképet, és bizony ott azért volt ill. van többségében magyar lakta területek, nem erőszakkal lehetett volna nyilván visszavenni bármit is, de pl. népszavazást lehetett volna kérni némi asztalra csapással.

    A délvidéki háborúnál meg szüksége volt a Nato-nak a mi területünkre, kérhettünk volna cserébe valamit, kérni nem kerül semmibe max. nemet mondanak, de miért nem mentek volna bele autonómiába, egy Nato tag ország szavainak nyilván nagyobb súlya van mint egy legyőzött országnak. A gázkrízisnél is ott volt az adu a mi kezünkben, hogy nekünk volt gázkészletünk, amit tudtunk adni, nekik meg égetően szükségük volt rá.

  36. Hat mondja:

    Akkor talán, tényleg mindent lehetett volna. De ez a múlt, és ma a jövőbe kell néznünk. De hidd el, a Magyarok még mindig szerencsések voltak két kirobbantott háború miatt. Nagyapám a Don-kanyarban küzdött, pedig nem az Oroszok támadtak meg minket. Apám pont akkor született, és az apja nélkül nőtt fel. Nos, kinek van igaza ? A tény pedig az, hogy nem érdekel !!!

    Ma 2012-őt írunk, és a gyermekeim előtt egy ígéretes jövő áll. Hacsak nem szólnak közbe azok, akik hirtelen visszaszeretnék szerezni az akkor elvesztett területeket.

    De talán mégis jobb lenne lapozni egyet a történelem könyvben, és nem a romlott húst emésztgetni… ;-) .

  37. Adani mondja:

    Hat:

    A németek azért támadtak az oroszok felé is, mert Sztálin is támadni akart és ezt a kémeik útján tudták. Alig 1 nap volt az orosz és a német támadás között a különbség. Azért is tudtak eleinte könnyen nyomulni előre a németek, mert nem lehet egyik percről a másikra támadó pozícióból védekezőbe átállni. Ez volt az egyetlen esélyük, hogy meglepetésszerűen támadnak kivédve az oroszok támadását, nem sokon múlott, hogy nem jött be a terv.

    Magyarország pedig egyik világháború kirobbantásában sem felelős, ezt már elismerték azóta többen is. Az mondjuk tény, hogy a háborúból kiugrást meg kellett volna próbálni ahogy a románok is megtették, az utolsó pillanatban, nem kellett volna Szálasinak sem az utolsó percekig erődöt csinálni Budapestből, akkor talán nem bombázzák szarrá a várost. 1941-ben se kellett volna azonnal megindulni a németek mellett a Donhoz. Való igaz, hogy akkor jöttek volna ők, de akkor ugye már nem lehetett volna ráfogni, hogy mi kezdtük.

    A történelmet mindig a győztesek írják ez örök igazság.

  38. Hat mondja:

    Szia Adani !

    “A történelmet mindig a győztesek írják ez örök igazság” — teljesen igazad van ebben, ezért mondom én is, hogy ne a múltban keressük a válaszokat. Mi mindig a vesztesek oldalán háborúztunk, de végre egyszer, olyan világ jött létre Európában, ahol senki nem akarja megtámadni, és legyőzni a másikat.

    Ma a történelem folyamán először egy olyan közös demokratikus értékrendszerhez tartozunk, amihez saját akaratunkból csatlakoztunk. De ahogy a tegnap esti híreket néztem, világossá vált számomra, hogy sokan azt hiszik hogy most újra harcban állunk, és meg kell védenünk magunkat a gonosztól. Ha tényleg ennyire szabad és független akar lenni ez a nép, akkor nyugodtan ki lehet sétálni az Unióból, nem erővel tartanak bent minket.

    De amíg bent vagyunk, el kell fogadni a játékszabályokat, és azt, hogy itt nem kell legyőznünk senkit, meg kell elégedni mindenkinek egy döntetlennel. Mint Te is írtad, mi mindig megszívtuk a történelmi igazságtalanságokat, és fegyverrel a kezünkben mi csak talán veszíteni tudtunk. Sose voltunk és leszünk gazdasági, katonai vagy akár politikai nagyhatalom a világban, ezért csak a közös utat kell járnunk, vagy szabadon elszegényedni. Viszont mi lesz az ország azon másik felével ahol nem kérnek ebből a “szabadságból” ?

    Most egy érdekes dolgot fogok írni. Belgium az Unió egy mikroszkopikus változata, ahol több nemzetet több nyelvvel összegyúrtak, és így lett belőle egy “tampon” ország. Megfigyelhető, hogy a gazdaság függvényében, hol az egyik, hol a másik domináns fél szeret pampogni, és a nacionalista érzések akkor tüzelnek, amikor épp gazdagabb a régió. Ebben az időszakban most épp a Flamandok “szénája” áll jobban, és természetesen, ilyenkor vetődik fel az autonómia kérdése.

    Nagyon erős mozgalmat indított az NVA http://international.n-va.be/en/about/faq és céljuk egy önálló állam, Flandria létrehozása. DE !!! (és itt a nagy különbség a magyar nacionalizmussal szemben) úgy, hogy EU tag szeretne lenni. Ez a helyzet a baszkokkal, meg a katalánokkal is akiknek nem tetszik a spanyol rendszer. Az Unión belül tehát szerintem csak akkor fogalmazhatódnak meg autonómiára ésszerű törekvések, ha ezt pénzelné is tudná, de jelenleg sajnos egyik magyar lakta terület se erről híres. Marad tehát a Kossuthos nóták dúdolgatása …

  39. Hat mondja:

    Egy kis pontosítás azoknak, akik nem ismernék Belgium fekvését. Keleten, a németekkel határos az ország, és van ott egy német ajkú kisebbség, akik viszont Walloniàba olvadtak bele. Velük semmi baj nincs, nem lázonganak, boldogan élnek.

    Északon, a Flamandok határolják az országot Hollandiától, egy nyelven beszélnek (igaz tájszólással), de nem kellenek a hollandoknak. Övéké a tengerpart is, ami Anglia felé nyit.

    Délen pedig Wallonia állja a sarat, itt francia tévéadókat néznek az emberek akik ugyan nem franciák, de szívesen tartoznának oda. És itt van Brüsszel kérdése, ami Flamand földön fekszik, de egy teljes jogú régiója Belgiumnak. A lakosság alig pár százaléka flamand, a francia nyelv dominál a lakosságnál, és az angol az EU-s munkatársak körében. Ehhez még hozzá kell csapni a rengeteg afrikai, ázsiai, albán, török, és arab munkavállalók leszármazottjait.

    Így kapunk egy kozmopolita, összegyúrt rendszert, ahol a faji, vallási vagy származási elbírálásnak semmi helye. Minél jobban haladunk előre az idő vonalán, annál inkább összefog keveredni a föld lakossága. Nekik, gyermekeinknek kéne egy békés, szabad világot építeni, ahol minden ember, büszkén lehetne ember. Én, ebben szeretnék hinni (és élni), nem egy nemzeti függetlenségben.

  40. Józsika mondja:

    Azért azt ne felejtsük el, hogy 1920-ban, és 1947-ben elszakítottak az országtól olyan területeket is, amik sosem láttak nemzetiségeket, sak magyarokat! Köztudott, hogy a Trianonban elcsatolt magyarság körülbelül fele egységes etnikai tömbben él a mai magyar határok mentén, egybefüggve a magyarországi magyar nemzettesttel, vagyis lehetett volna etnikailag igazságos a trianoni béke, mivel csak Erdélyben nem tiszták az etnikai határok, mindenhol másutt eléggé le vannak tisztulva, és akkor nem kellett volna mélyen belevágni a magyar nemzettestbe

  41. Hat mondja:

    Szerintem 2012-ben, sehol nem lehet már etnikai határt húzni.

  42. Hat mondja:

    http://hataratkelo.postr.hu/egy-elheto-es-bonyolult-orszag

    Plágiumgyanu a vasárnapi elmélkedésem után :-) :-) :-)

    “Alaposan megosztott ország

    Az ország nyelvileg tehát ketté-, területileg viszont háromfelé osztott: a 3 régió Vallónia, Flandria, és a köztük elhelyezkedő (elvileg kétnyelvű, de gyakorlatilag mára frankofónná vált) Brüsszel. Bizonyos történelmi és gazdasági okokból kifolyólag Flandria jelenleg jelentősen jobb gazdasági helyzetben van, mint Vallónia, de mindkettőt megelőzi a brüsszeli régió.”

  43. Béci mondja:

    Bronson és Egypolgár véleménye az elején kiverte nálam a biztosítékot,aztán tovább olvastam és láttam,vannak hazafiak,kik korrekten állnak a témához.Nos,először is a fehérlovas országgyarapító,ahogy Bronson nevezte Horthyt,1920-ban a győztesek által térdrekényszerített,mind gazdaságilag,mind népességszámát tekintve,mind lelkileg megnyomorított piciny országot kezdett kormányozni,rendkívűl nehéz és kaotikus helyzetből hozva fel az országot. http://hu.wikipedia.org/wiki/Horthy_Mikl%C3%B3s
    Egypolgár pedig a sokszor alkalmazott”merjünk kicsik lenni” és ne sértsük meg a szomszédok “érzékenységét” elvet alkalmazza.Azt vizsgálgatja hogy most mit mondanánk egy románnak,szerbnek,stb,a trianoni békediktátum haszonélvezőinek,történelmi tolvajoknak.A tények: http://www.trianon.hu/keret.phtml?/trianon/ Nehogy felszakítsuk szegények történelmi sebeit.hüpp-hüpp.1848-49 idején a császári titkosszolgálat heccelte fel a román,szerb,horvát parasztokat,sehol nem mi támadtuk meg őket,mindenhol az ő csapásuk volt az első http://hu.wikipedia.org/wiki/Magyarorsz%C3%A1gi_nemzetis%C3%A9gek_1848-49-ben Jegyezzük meg,csak azt vesztettük el amiről önként lemondunk.Élcelődik a “nagymagyarország” autósmatricán,holott az a nemzeti öntudat jelképe,a mai hazafiak sem követelik vissza a horvát területeket,mivel köztudott ogy velük Könyves Kálmán óta perszonálúnióban voltunk,az horvát terület volt mindig,és lehet hogy eze elcsodálkoztok,de a horvát és magyar hazafiak kifejezetten jó viszonyz ápolnak,bár ebben nyílván a szerbekkel szembeni ellenszenvnek is van némi szerepe.Amikor magyar hazafiak Ante Gotovina(horvát háborús hős,a Hágai Nemzetközi Törvényszék 2001-ben vád alá helyezte háborús bűncselekmények vádjával)melletti szimpátiatüntetést tartottak,jöttek a horvátok,Magyar Szigetre is jönnek minden évben a horvát hazafik.1920-ban egységes,tömbben lakó,tőzsgyökeres magyar területeteket csatoltak el,átengedve a megszállók bosszújának,aminek ma sincs vége,az asszimilációs törekvéseik ellenére az utódállamok ma sem tudnak mit kezdeni az őshonos magyarsággal,durva mohóságukban túl nagy falatot ragadtak el.Akit esetleg szakértői szemszögből-de nem szárazon-érdekel a téma,az Dr Raffay Ernő,a téma elkötelezett kutatója remek előadását nézze meg, így talán a liberális agymosás okozta káoszban támad némi reménysugár: http://www.youtube.com/watch?v=-Rgpz1mqK0c

  44. Béci mondja:

    És lehet a hazafiakon élcelődni,főképp a liberális média torz tájékoztatása által bemutatott propaganda alapján,aki valóban,kettős mérce mentesen és liberalizmus mentesen kíváncsi arra hol is áll 2012-ben a trianon ellenesség és mit akarnak a hazafiak,mi is valójában a revizionizmus,ezt nézze meg,Toroczkai László remek beszéde a 2012-es trianon felvonuláson,nyugi,csak 8 perc :),érdemes megnézni az Ante Gotovina pólót is… http://www.youtube.com/watch?v=APcCfVMqn0E
    Köszönöm mindenkinek,aki megnézi,főleg ha nem tartja magát “nagymagyarnak” :)

  45. Béci mondja:

    Na,belelendültem:),még akit érdekel a modern nemzeti radikalizmus és hazafiság,a gúnyhatárokon túli testvérekkel való összefogás,nem liberális szemüvegen át,az ezt a remek beszélgetést hallgassa meg,2012,Székely sziget,Székelyföld,Zagyva György Gyula és Toroczkai László remek előadása,csak a valóság!
    http://szentkoronaradio.com/letoltes/2012_07_04_nemzeti_ellenallas_ivszekely_sziget-by-zagyva-gyorgy-gyula-es-toroczkai-laszlo-e

  46. Akárki mondja:

    Én vajdaságban élek. Az asszimiláciora csak annyit tudok irni, hogy azért nem tudnak asszimilálni minekt, mert soha nem is akartak. Akik “beolvadnak” szerbnek, nem hajlandok többé magyarul beszélni, azok is mindig 2. osztályu polgárok maradnak, minekt itt nem szivesen látnak, csak a földjeink kellenek, ezért irtottak minket 45 ben is. A vagyonviszaszármaztatásnál is jol jött nekik, hogy rengeteg családnak nem maradt tulélője, tehát a szerb államé marad a föld, amit már el is akarnak adni az araboknak… Egyébként régen a duna alatt is magyarok éltek, Bukarest volt a 2. legnagyobb magyar város, nem most kezdődtek a szerbek, vlahok részéről a népirtások, de a csehek is már rég elkezdték… Szerintem ausztriát, csehoszlovákiát, szerbiát és romániát teljes egészében csatolni kellene, a népeiket meg visszaküldeni ahonnan jöttek, mi sajnos nem irthatjuk őket ugy, ahogy ők tették velünk, mert mi nem vagyunk állatok. Ezzel konkrétan arra célzok, hogy itt most rengeteg rabot elengedtek, és véletlenül 1 temerini is köztük volt… A szerb nép azonnal nekiesett Nikolicnak, hogy hogy képzel elengedni egy olyan gonosztevőt. Eközben 1 szerb nemzetiségü rab, akit szintén elengedtek, amint hazaért, brutálisan meggyilkolta a barátnőjét, mert az szakitott vele, amig börtönben volt, és 1 másik férfival ment el. Erre a szerb nép hősként ünnepelte, mert végrehajtott egy “férfias” tettet. Nagyrabecsült szomszédaink még ma is ilyenek, nem olyanok akikkel tárgyalni lehet, vagy érdemes.

  47. Shaddark mondja:

    Hát, a külföldön élő Magyarok biztos örülnének hogy a működő demokráciából Viktor király meg idióta Gyurcsány kezébe kerülnek…
    Mindig is arról álmodtak legyen végre olyan kormányuk aki kiszívja a vérüket, a levegőt is megadóztatja és nyomorba meg közmunkásnak nevezett rabszolgasorba hajtja őket. Biztosan ezt szeretnék, persze…
    A Magyarnak szerintem a Magyar a legnagyobb ellensége jelenleg, ez a sok terelés hogy hárítsuk át a felelősséget valamilyen külső dologra, nemzetre, nemzetiségre, “fajra”, csak terelés. Nem tudom a jobbik mennyit kap azért hogy a belső feszültséget külső tényezőkre irányítsa el, de gondolom nem keveset…
    Ezt a pici országot se tudjuik normálisan irányítani, rendberakni, mit akarnánk egy háromszor ekkorával???

  48. fifi mondja:

    A lengyelek 25 évvel ezelőtt hatalmas plakáton jelentették meg a következő mondatot: “40 milliós nemzetet építünk!”. Ti mindannyian csak nyekeregtek!Higgyetek ISTENBEN, HÁZASODJATOK, NEMZZETEK UTÓDOKAT ÉS MIND AZT AMIT TISZTA SZÍVVEL AKARTOK M E G A D A T K A M A G Y A R N E M Z E T N EK!!!!!!!!

    u.i.: én mind megtettem

  49. Enekes mondja:

    Engem csak az bosszant-többek között-hogy mi soem voltunk a Vilagtörtenelem soran az Ukranokkal hatarosak……
    Nem minket illetne a Karpatalja a (legalabb ott) nagy hegyeivel hatalmas fenyveseivel? Mi az akadalya hogy Europa vagy ENSZ nem dönt a javunkra?
    A masik: ha ugy nezzük nincsnek amr hatrok köztünk-hiszen ha atmegy az ember Szlovakiaba es ott magyarul szolalnak meg akkor magyar földön van az emebr….Ha akarja a szlovak-ha nem.
    De Uraim semmi sem allando. A romai birodalom is szetesett, a nagy büdös SZU. is es egyszer az Europai Unio is szetfog. Igy lesz.

  50. Randomos mondja:

    Kedves Hat,

    Mindenkinek kutyakötelessége a hazáját előrébb helyezni minden másik országnál.

    Otthon a nemzeti érzelmek legkisebb megnyilvánulását is a nácizmus, fasizmus bélyegeivel sújtják azok akiknek gőzük sincs ezeknek a fogalmaknak a jelentéséről.

    A magyarságtudat démonizálása eléggé durván tetten érhető. Trianont ünnepelni kell, a magyar bűnös nép, nácik és fasiszták (naná). A lista végtelen.

    A nacionalizmus nem betegség ami ellen küzdeni kell. Nem keverendő össze a sovinizmussal.

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Email cím (nem tesszük közzé)

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Back to Top ↑

Ezt olvastad már?
szotar

Basznám, baszod: nem Grétsy a nyelvi példa szerzője

A keresési kulcsszavak között már többször felbukkant a "grécsi baszik" szópár, megoldást azonban az idetévedő látogatók eddig nem kaphattak. Mától...

Close