A vitaminok hatása, a vitaminszedési gyakorlat napi vita tárgya a tudósok között, az embereket azonban ez nem foglalkoztatja. A statisztikák szerint minden második felnőtt amerikai napi szinten vesz magához multivitamint – olvasható Hírbehozó mikroblogján. Az eladási számok eddig fokozatosan növekedtek, idén viszont drasztikusan nőtt a vitaminvallás híveinek tábora.

A lap által idézett kutatások szerint azonban az olyan komoly egészségügyi problémák esetén, mint a rák vagy a szívproblémák, nem számít, hogy valaki szedett-e korábban rendszeresen vitamint vagy sem. A Timesnak nyilatkozó szakértő szerint ami valóban segíthet elkerülni a betegségeket, az az egészséges táplálkozás és a mozgás.

Ha ez a két dolog nincs meg, a multivitamin-fogyasztás segíthet, de a cikk szerint akkor járunk a legjobban, ha csak azokat a vitaminokat szedjük, amik hiányoznak a szervezetünkből – ez pedig egy vérteszttel megállapítható. Ezt a pénztárcánkon kívül (bár az elgondolkodtató, mi kerül többe: egy multivitamin vagy háromféle vitamin) a testünk is meghálálja. Elképzelhető ugyanis, hogy bizonyos vitaminból többre van szükségünk, mint ami egy multivitamin bombában van belőle, másik oldalról pedig a túlzott vitaminfogyasztás sem ajánlott.

Mint arról korábban a HVG vitamin mellékletében beszámolt: a túlzott bevitel egyes esetekben komoly mellékhatásokhoz vezethet. A C-vitamin napi ajánlott beviteli értéke 60–90 milligramm. Ennek több százszorosát nem ajánlatos fogyasztani, mert bár a felesleg kiürül a vizelettel, a túlfogyasztás például veseproblémákat okozhat. De igaz ez a zsírban oldódó vitaminokra is: a túl sok A-vitamin például májpanaszokat, terhes nőknél pedig akár a magzat károsodását okozhatja.

A C-vitamin és a meghűlés
Hitek és tévhitek a vitaminokról
A NYT vitamindossziéja