“Úgy hallottam, hogy a tervező elveszítette a munkáját, de mivel túl melós lett volna a bankjegyeket visszavonni, ma is ott díszeleg. Mivel külföldön élek, nem tudtam igazi bankjegyet gyorsan előkeríteni, így mellékletként megtaláljátok a Nemzeti Bank honlapjáról leszedett képet. De ezen is tökéletesen látszik”

200as.jpg

Ha akarjuk, akár férfi nemi szervnek is láthatjuk a fa tövében álló akármit, ez ügyben felesleges vitát nyitni, miképp azokat sem érdemes lebeszélni, akik ebben a képben mindenáron a Sátán arcát vélik felfedezni a füstfelhőben.

Érdekesebb a szóbeszéd második része, az állását elveszítő tervező története. A Leányfalusi Károly-Nagy Ádám szerkesztette A forint-fillér pénzrendszer című könyvből kiderül: a kétszázas bankjegyeket Vagyóczky Károly tervezte, a hátoldalon lévő képnyomatot pedig Pálinkás György metszette. A kétszázasok első sorozatát 1998. május elsején hozták forgalomba.

A grafikusművész Vagyóczkyt munkája elkészülte után nem mondatták le, sőt 1998-ban a Magyar Köztársaság Érdemrend Kiskeresztjével díjazták, 1999-ben Heinrich Frigyes-, 2000-ben pedig Ferenczy Noémi-díjat kapott. Az 1967-es születésű Pálinkás szakmai tanulmányai elvégzését követően került a Pénzjegynyomdába, ahol Vagyóczky irányítása alatt rézmetszői tanulmányokat folytatott. Kisgrafikákon, metszeteken és rézkarcokon kívül bélyegeket is tervez.

Kettejük közös munkája nyomán jött létre a szóban forgó kétszázas óta az 1998 decemberében forgalomba hozott új ötszázas, továbbá a 2001 februári húszezres – elbocsátásukról tehát szó nincs. (Neki viszont mennie kellett, klikk)