Teljességre, azaz az összefüggések mindenre kiterjedő feltárására aligha van mód, nem csak az adatok hiányossága, hanem az élet rövidsége miatt is. A részletek azonban sokat mondanak el, mint ahogy egy-egy mondat, egy-egy gesztus sokat árul el az emberről. Az anekdoták fontosak hát – három kis történet már jellemez egy embert, egy kort. Ezeknek a történeteknek a segítségével akarja bemutatni a történelmet a XXI. század, ahol a legendák velünk élnek. (…) Tapasztalatunk szerint majdnem minden történet, amelynek a mélyére nézünk, sokkal érdekesebb és regényesebb, mint ahogyan a szájhagyományban él. Ezért a filmek előkészítése viszonylag egyszerű” – áll a műsor honlapján található hitvallásban.

Könyvet írni azonban más, főként ha annak egyes fejezeteit az adott műsor készítői jegyzik. Eldönteni, milyen stílusú szöveget szeretnénk, meghatározni, mi legyen a minta, vagyis mit tartalmazzon egy-egy fejezet – az adott adás teljes forgatókönyvét, netán zanzáját vagy inkább azt mutassa meg, hogyan, milyen körülmények között készült egy-egy epizód -, nem könnyű dolog. A karácsony előtt megjelent, 21 történetet tartalmazó Hogyan éljünk túl vámpírokat és diktátorokat? című könyvben ez nem eldöntött: gördülékeny, jól szerkesztett fejezetek mellett gyakran felbukkannak a csatorna bulvár riportműsorainak jól ismert fordulataival dobálózó („Hogy mennyire nagy és mennyire román ez a színész…, na, erre még visszatérünk”), azok gondolkodásmódjára épülő szövegek, amelyek papíron már nem annyira életképesek, mint a képernyőn.

A gyűjtemény azonban így is hasznos: a műsor készítői végre megmutathatják, hogy egy-egy, a filmben talán nem is használt információ megszerzése mögött mennyi munka van. Feleslegesnek tűnő telefonálások, hiábavaló utazások, technikai okokból meghiúsult felvételek, a témához vagy annak előadóihoz kötődő személyes élmények, vagy esetenként éppen a vakszerencse – mindezek a tévéműsorokban ritkán jelennek meg, de nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy az adott témáról a néző a lehető legpontosabb képet kapja. Miket mond Hitler egykori szobalánya a Führerről, és ezzel szemben mi olvasható ki mozdulataiból, viselkedéséből, és a forgatáson mindez milyen hatással van a zsidó származású operatőrre, hogyan köt barátságot és cserkészi be a Szombat esti láz zsűrijébe az RTL fiatal szerkesztőnője riportalanyát, a legendás táncosnőt, Medveczky Ilonát, hogyan vetik rá magukat az apjuk örökségéből jogtalanul hasznot húzó filmforgalmazókra a Lugosi-örökösök – ezek az apró epizódok jól mutatják, hogy a feldolgozott történeteknek néha a film elkészültét követően is van folytatása.