A légi mobilozás világszerte érvényes tilalmát arra hivatkozva vezették be, hogy a készülékekből kibocsátott jelek zavarják a repülőgépek navigációját – olvasható a HVG cikkében. A tiltás eredetileg más elektronikai eszközökre, például cd-lejátszókra is vonatkozott, újabb mérések szerint azonban a kockázat rendkívül alacsony, az ilyen kütyük használata legfeljebb a fel- és leszállás során jelenthet veszélyt. A tilalom így ma már a világ legtöbb légitársaságánál a repülésnek e fázisára szorítkozik.

Ugyanezt szeretnék elérni a mobiltelefonokkal is, amelyek a brit polgári légügyi hatóság (CAA) egy tanulmánya szerint főleg az 1984 előtti fedélzeti navigációs rendszerekben okozhatnak zavart. De még ez is csak elvi lehetőség, amit igazi bizonyíték nem támaszt alá. A NASA eddig csaknem 70 ezer repülés közbeni problémáról gyűjtött be anonim jelentéseket; ezek között alig félszáz esetben gyanítottak elektronikus készülékek használata miatti interferenciát. 1995 májusában például egy Boeing 737-esen megbolondult az első tiszt elektronikus iránytűje, s miután kikapcsoltatták az egyik utas cd-lejátszóját, megjavult. Egy hat évvel ezelőtti washingtoni kongresszusi meghallgatáson viszont az RTCA és a CAA elismerte, hogy ellenőrzött körülmények között nem sikerült bebizonyítani az elektronikus készülékek zavaró hatását.

A HVG cikke rámutat: a légitársaságok többek között azért is lobbiznak a fedélzeti mobiltelefonálás engedélyezéséért, mert az emelt díjas tarifákból származó bevételeken osztoznának a távközlési szolgáltatókkal. Az amerikai belbiztonsági minisztérium azonban nem támogatja a tilalom feloldását, mert attól tart, ezzel megkönnyítenék a terroristák kommunikációját, esetleg egy, a fedélzeten elhelyezett pokolgép távolról történő beindítását. Ezen felül az utasok sem rajonganak az ötletért: a megkérdezettek háromnegyede irtózik attól a gondolattól, hogy a bezártság érzését keltő utastérben mások csevegését hallgassa.

Update | 2013 szeptemberében a CNN arról adott hírt, hogy egy folyó vizsgálat eredményeképp a jövőben lazíthatnak az elektronikus eszközök használatának eddigi szigorú szabályain. A hír apropóján a CNN újságírói újra elővették a kérdést, és megkerestek több repülésszakértőt is. A Boeing laboratóriumának munkatársa például elmondta nekik: kicsi az esélye annak, hogy egy mobil miatt lezuhanjon a gép, de – mint azt a CNN videójában bemutatott kísérlet is igazolja – az utasok eszközei és a repülőgép műszerei közötti interferencia alakulhat ki, ami elvileg megzavarhatja a kritikus pillanatokban a pilótát.

Update 2 | Ezt az augusztusi paródiát pedig Tamás ajánlotta a Facebookon:

Why Can’t You Use Phones on Planes

Why Can’t You Use Phones on Planes

Update 3 | Az amerikai légügyi hatóság (FAA) 2013 októberében bejelentette, hogy engedélyezi a mobileszközök (telefonok, tabletek, könyvolvasók, stb.) használatát a repülés ideje alatt – de csak “repülő módban”, azaz a mobil hálózatokra kapcsolódni ezután is tilos lesz (ennek tilalmának feloldása nem az ő hatáskörük) – írta a Telefonközpont blog.

Update 4 | 2013 novemberében – amerikai mintára – az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) is a részbeni tilalomfeloldást indítványozta. Az EASA közleménye szerint a jövőben az okostelefonokat, a táblagépeket, az e-book olvasókat és az mp3 lejátszókat a repülés minden fázisában lehet majd használni, de csak “repülési üzemmódban”, azaz a mobiltelefonálás és a wifi funkció kikapcsolásával. Az állásfoglalást követően elsőként a Scandinavian Airlines engedélyezte járatain a kütyük felszállás és leszállás közbeni – szabály szerinti – használatát, pár nappal később pedig a British Airways, 2014 februárjában pedig az Air France is csatlakozott hozzá.

Update 5 | 2014 szeptemberében teljesen eltörölte a repülőgépes mobilhasználat korlátozását az európai légügyi hatóság. A gyakorlatban ez annyit jelent: amíg van térerő, addig bármikor lehet használni a telefont.

Fotó: sxc.hu