A felvételek nagy része remegő kezű embereket ábrázol, akik óvatosan közelítenek egy kertbe/utcára/rétre helyezett kólásüveg felé, majd miután telenyomkodják azt mentolos cukorkával, hátraugranak a feltörő kóla elől.

A “bátrabbak” kólarakétákat gyártanak, és azzal dobálóznak, már idehaza is…

A még hülyébbek pedig a szájukban keverik az összetevőket, esetenként több mint kétmillió látogatást és 5500 hozzászólást generálva ezzel a YouTube-nak – ha igaz a kísérletük, ha nem.

Mit szóltak a cégek hozzá?

A Mentos-nál örültek a semmiből jött publicitásnak és megugró keresletnek, a Coca-Cola azonban hivatalos kinyilatkoztatásaiban arról fanyalgott, hogy ez a szórakozás nem egyeztethető össze a cég arculatával. „Reméljük, hogy az emberek fogyasztásra vásárolják termékünket, nem pedig kísérletezéshez” – nyilatkozta egy alkalommal szóvivőjük.

A jelenség gazdasági oldalával foglalkozó Wall Street Journal újságírója rámutat: a két termék kölcsönhatása évek óta ismert, de az őrület csak azt követően indult el, hogy elterjedtek a házi videók könnyű megosztását lehetővé tevő internetes technológiák.

Mi okozza a jelenséget?

Egy új, az Egyesült Államokban idén augusztusban bemutatott epizódban az Állítólag című műsor készítői is foglalkoztak a kólakitöréssel. Itt, egyesével megvizsgálva az összetevőket, bebizonyították, hogy az ital bizonyos alkotóelemei (a széndioxid, az aszpartám, a koffein és az egyik tartósító anyag) a Mentos bizonyos alkotóelemeivel (a gumiarábikum és a zselatin) érintkezve okozzák a robbanásszerű kitörést. A palackba dobott cukorka felületén lévő többezer kis gödröcskén ugyanis rövid időn belül többmillió széndioxidbuborék képződik, és ez távozik igen látványos módon az üvegből.

Az Állítólag legendavadászai szerint nem mindegy, hogy a kísérlethez milyen italt és cukorkát használunk. Az üdítőnek mindenképp szénszavasnak kell lennie, és ha nagy és gyors robbanást akarunk, akkor olyat használjunk, amelyben mesterséges édesítőszer van. A light kóla tehát nem az egyetlen, amely a célnak megfelel, csupán a legjobb eredményt produkáló italok legismertebbike.

A Wall Street Journalnak nyilatkozó kémikus, Neal Langerman szerint a Coca-Cola diétás terméke több széndioxidot tartalmaz, mint a Pepsi hasonló itala. A Mentos-cukrok közül sem mindegyik jó, csupán a mentolos változat, de az sem a mentoltartalma, hanem a felülete miatt. Erről a változatról ugyanis hiányzik az a máz, amely az egyéb típusokon megtalálható, és a buborékképződést gátolja.

Érdekességképp a végére ideírom: a főszereplő összetevők legrejtélyesebb nevűje, a gumiarábikum (E414) világtermelésének 90 százalékát egyetlen állam, Szudán adja. Az ország hivatalos forgalmazója a Gum Arabic Company, amelyben a hírek szerint korábban Oszama bin Laden terrorvezérnek is volt tulajdonrésze.

Részletesebben a folyamatról

Fotó: sxc.hu