A hatvanas évek Amerikájában James Vicary komoly vitákat kavart kísérletsorozatával, amelyben állítólag gyanútlan mozilátogatókat vett rá, hogy pattogatott kukoricát meg kólát vegyenek. A módszer meglehetősen egyszerű volt: egy moziteremben felállított vetítővel 1/3000 másodperc erejéig, ötmásodpercenként olyan feliratokat vetített a filmbe, mint hogy: „Igyál Coca Colát!”, meg hogy: „Éhes vagy? Vegyél pattogatott kukoricát!” És bár ez az idő sokkal kevesebb, mint ami a tudatos feldolgozáshoz kell, a büfében állítólag 18,1 százalékkal megnőtt a kólaeladás, a pattogatott kukoricát meg vitték, mint a cukrot. Aztán amikor megismételték a kísérletet, és nem ment, megkérdezték újra, hogy lehet ez. Nagyjából azt mondta: úgy, hogy hazudott.
A szellem azonban már kiszabadult a palackból. Akkora volt a felzúdulás, hogy a fél világ törvényben tiltotta be a tudatalatti reklámot. Aki például Amerikában a csatornájára ilyen klipet engedett, könnyen elveszíthette műsorszórási engedélyét. Eközben természetesen senki nem engedett ilyet, mert senki se kérte, hiszen a dolog nem működött – hiába tűntek fel Vicary újabb és újabb követői.
Majdnem elmélet
A kutatói ösztöndíjakhoz persze valamivel foglalkozni is kell, így az egyre-másra ismételt kísérletek végül valamiféle eredményt is hoztak. A New Scientist közlése alapján egy kutatás összeállítói (megjelent a Journal of Experimental Social Psychology; DOI: 10.1016/j.jesp.2005.12.2005) arra kérték kísérleti alanyaikat, hogy hajtsanak végre egy értelmetlen feladatot (számolgassák a nagy B-k között felvillanó kis b betűket). Eközben néhol felvillantottak egy-egy üzenetet, mintegy 23 milliszekundum erejéig, ami még bőven kívül van a tudatosan felfogható tartományon. A felvillanó üzenet Lipton Ice volt, a kontrollcsoport a Nipeic Tol feliratot szemlélhette.
Ezek után már egy másik kísérletnek beállítva megkérdezték a résztvevőket, melyik márkát választanák, a Lipton Ice-t, vagy a Spa Roodot (a kérdezett körben a Lipton Ice-éval megegyező ismertségű ásványvizet), illetve, hogy mennyire szomjasak. Utóbbit egy skálán kellett értékelniük. Az eredmény a vizsgálati csoportban: minél szomjasabb valaki, annál valószínűbb, hogy a Liptont választja. A Nipeic Tollal „befolyásolt” kontrollcsoport eközben nagyjából azonos arányban választotta a két italt, függetlenül a szomjúságtól.
Aztán a kísérletet megismételték úgy, hogy az alanyokkal a kérdezés és kísérlet előtt sós édességet nyammogtattak, majd ugyanezen a soron mentek végig. A szomjas csoport 80 százaléka választotta a Liptont, szemben a kontrollcsoport 20 százalékos eredményével. Tehát úgy tűnik, amennyiben releváns adatokat tartalmaz a felvillanó üzenet, hathat ránk a tudatalatti reklám. Igaz, nem vesz rá semmire akaratunkon kívül, de preferenciáinkat befolyásolhatja.
Mégis próbálkoznak vele
Annak ellenére, hogy a tudományos közösség meggyőző munkát végzett e mítosz leleplezésével kapcsolatban, a mai napig előfordul, hogy felbukkan egy-egy szubliminális reklám – olvasható az 50 pszichológiai tévhit című könyben. A 2000-es elnökválasztáson például a republikánosok próbáltak egy Al Gore-t támadó tévéreklámban a “rats” (patkányok) szócska elrejtésével negatív érzelmeket gerjeszteni a demokrata politikus iránt.
És mit mond minderre a szakma? Az 50 pszichológiai tény szerzői Bob Garfieldet, az Advertising Age magazin egy rovatvezetőjét idézve leírják: “A küszöb alatti reklámozás nem létezik, csupán az emberek tudatában, de legalábbis a fogyasztói hirdetésekben biztosan nem. Minek bajlódnának velük, amikor az embereket még úgy is nehéz meggyőzni, ha otromba képeket tolnak egyenesen az arcukba”.
– Tudatalatti animgifről és spammelésről itt.
Fotó: sxc.hu
Ha tetszett a cikk, csatlakozz te is az Urbanlegends.hu-t támogató közösséghez! Tudj meg többet itt!
[…] Urbanlegends.hu-n a tudatalatti üzenetekről és a rejtett üzenetet hordozó céges logókról egyaránt szó esett már. A Camel logójába […]
:-)
Tiltott képkockákkal manipulálhat az orosz tévé
http://www.origo.hu/nagyvilag/20140520-tiltott-kepkockakkal-manipulalhat-az-orosz-teve.html
[…] rávették őket, hogy pattogatott kukoricát és kólát vegyenek. Azóta viszont nem sikerült megismételni a kísérletet, így a tudomány legalábbis egyelőre nem támasztotta alá a rejtett reklámok hatását. […]
Így kell az embereket le szoktatni a lopásról meg a drogrol!
“Nem akarsz rá gyújtani!” “Nem akarsz drogozi” “Nem akarod el venni ami nem a tied”
Valamit nem értek. Nem tudom a 60-as években milyenek voltak a felvevők és vetítőgépek, de hogy lehetett 1/3000 másodperc alatt megjeleníteni valamit? Ahhoz nem olyan felvevő kell ami tud legalább 3000(!) képkockát másodpercenként? A folyamatos mozgáshoz elég a 25-30 fps és mai felvevők, bár digitálisak, de ugye 30/60/120… fps-t tudnak, viszont már 60 fps is szokatlan(bár természetesebb) képi hatást eredményez. Akkor milyen lehet a 3000 fps?
http://444.hu/2016/11/15/1-masodpercre-felvillano-paks-reklamokkal-mossa-at-az-agyadat-a-tv2
@Ropi bohóc: a kétely jogos. Nem lehetett. A kísérlet nem zajlott le. Ld. https://de.wikipedia.org/wiki/Iss-Popcorn-trink-Cola-Studie A mozik akkor 24fps-t használtak, ami 125/3000 msec képenként.
” de hogy lehetett 1/3000 másodperc alatt megjeleníteni valamit?”
1/30 lehetett az szerintem, (vagy 1/25 pal, 1/24 mozi…) csak ahogy szállt a legenda szájról szájra úgy lett egyre “high-tech”esebb gondolom :)
Mondjuk érdekes adalék a 30-as szám, mert a volt szocialista országokban használtak secamot, azaz ezzel a számmal gyanítható hogy a legenda verziója volt szocialista országból ered. Nyugaton gondolom az 1/25s verzió terjedhetett.
Mivel ott nem igazán volt mit reklámozni, nem kizárt hogy pártfunkcik terjesztették a bűnös nyugat praktikáiról szóló rém/tan meséikben :D
Ezt elektroműszerész tanuló koromban (20 éve) én is hallottam sok régi szakitól – de sose láttam rá bizonyítékot. Igazából akár még elő is fordulhatott…
Shaddark: Én pár hónapja futottam bele egy cikkbe, ahol ugyanezt a sztorit adják elő, miszerint a TV2 az MVM reklámokat tolja ilyen villanásszerűen. https://444.hu/2016/11/15/1-masodpercre-felvillano-paks-reklamokkal-mossa-at-az-agyadat-a-tv2
az bizos hogy a tv reklám működik és hatásos nem véletlen hogy milliárdokat költenek rá
szóval létezik ez csak másképp mint a legenda tarja