A Dunának e keskeny szakaszán már az ősidőktől volt átkelő – olvasható a Budapesti Történeti Múzeum honlapján. Az Erzsébet-híd építését megelőzően a Belvárost valóban teljesen átépítették: a kis utcákat megszüntették, a házakat lebontották, és megnyitották a mai Rákóczi út folytatásában a mai Kossuth Lajos utcát. Az 1903-ban átadott új híd tengelyébe esett többek között a Városháza is, amit lebontottak, valamint a Belvárosi plébániatemplom, amelynek szintén felmerült az esetleges lebontása. Erre azonban végül nem került sor, és a híd tengelyével a templomot kikerülték.

1910-ben a város egyik legrégebbi történetű temploma műemlék lett, ezután már csak az eltolásáról lehetett szó, amely lehetőség a harmincas években fel is merült, de végül elutasították, mivel a Fővárosi Közmunkák Tanács szerint “a templom tervezett áthelyezése nem társul azokkal az előnyökkel, amelyeket attól remélnek.” Vagy ahogy Steinhercz Simon képviselő érvelt az erről szóló vitában: Pisának is van egy ferde tornya, mégsem akarja senki kiegyenesíteni.

Egy videón megnézhetitek viszont, hogyan tolták arrébb síneken egy másik – a krisztinavárosi – templom 720 ezer kilós főoltárát.

Fotó: fortepan.hu