marlboromanA Philip Morris (PM) dohányipari cég 1954-ben vezette be a Marlboro Man alakját termékei népszerűsítésére, céljuk az akkoriban nőiesnek számító filteres cigaretták imidzsének megváltoztatása volt. A Marlboro Man a 60-as évektől egy cowboy, akinek figuráját az idők folyamán többen is eljátszották. A reklámalak évtizedeken át sikeresen hitette el a világgal, hogy a férfiasság kelléke a dohányzás – méghozzá a Marlboro élvezete.

A cowboyt megtestesítő férfiak közül kettő valóban tüdőrákban halt meg. Wayne McLaren rodeós, aki 1976 és 1978 volt a cigaretta arca (teste), 51 éves korában, 1992-ben hunyt el; halála előtt két évig egy dohányzásellenes kampányban is részt vett. A nála jóval ismertebb, a hatvanas évek elején alkalmazott David McLean 73 évesen, 1995-ben halt meg. Felesége, arra hivatkozva, hogy férje egy reklámfotózás során öt doboz cigarettát volt kénytelen elszívni, pert indított a Philip Morris ellen.

A két férfi halála a mai napig adu a dohányzásellenes mozgalmak kezében, még akkor is, ha PM-es munkájuk előtt már mindketten szenvedélyes dohányosok voltak – McLean például 12 éves kora óta. A tüdőrák tehát nem legenda, de nem az egyetlen Marlboro Manhez kapcsolódik, hanem a figurát megtestesítő reklámemberek közül kettőhöz.

Tödliche Werbung
Marlboro Manslaughter
McLean v. Philip Morris