Az Index által megkérdezett televíziós csatornák munkatársai szerint a reklámblokkok valóban hangosabbnak tűnhetnek, azt viszont cáfolták, hogy a hirdetéseket nagyobb hangerővel sugároznák. A trükk az, hogy a reklámok készítői különböző hangmérnöki módszerekkel manipulálják a reklámok hangsávját.

Míg egy filmben a hangsáv széles dinamikai tartományban mozog (azaz nagy a távolság a halk és hangos zörejek között), a reklámokban a halkabb hangokat fölerősítik. A maximum jelszint így nem változik, a magasabb átlagos hangerő miatt viszont az emberi fül hangosabbnak érzékeli a hirdetéseket.

A reklámok hangsávjának manipulálása ellen először a gyerekek védelmében hoztak törvényeket, Hollandiában már évek óta nem lehet manipulálni a hangsávot a gyerekeknek szóló műsorszámokat megszakító reklámok esetében.

Hasonló véleményt fogalmaz meg Christoph Drösser, a Die Zeit legendavadásza is, idézve egy a Hörzu magazinban néhány éve megjelent felmérést, amelyben nem a hangerőmaximumot, hanem az átlagos hangerőt mérték meg. Az eredmény meghökkentő volt: a reklámok egyes televízióknál – a rekorder 2000-ben a PRO7 volt – 140 százalékkal hangosabbak voltak. A kutatás megállapította: néhány televízió megpróbálta ezeket a hatásokat csökkenteni: az RTL-nél például csökkentették a hangerőszintet a reklámok alatt.

Egy másik, szintén a Hörzu által rendelt felmérés szerint a német nézőket a filmek zenéje is irritálja. A konkrét szám a 2001-es felmérésben 63 százalék volt – ennyien mondták azt, hogy – többségében a hangerő miatt – idegesíti őket a filmzene. És ami még érdekesebb: a nézők 43 százaléka kapcsolt már át másik csatornára a zavaró hangok miatt.

Update 2010: októberben jött az örvendetes hír, amikor is az Egyesült Államok szenátusa elfogadta a törvényt, amely tiltja, hogy a reklámokat különböző trükkökkel hangosítsák fel. Ami Magyarországot illeti: idehaza is történtek lépések a kiskapu bezárására; a legfrissebb hírek szerint a jövőben a reklám átlagos hangereje nem lehet nagyobb, mint a körülötte lévő műsoroké.

Update 2013: Magyarországon a 2011-es médiatörvény próbálja elejét venni a hangmérnöki ügyeskedésnek, amikor úgy rendelkezik: a reklám “átlagos vagy a néző és hallgató által érzékelt” hangereje nem lehet nagyobb, mint környező műsorszámoké. A törvény megszegéséért büntetés jár, de párperces tévézés után bárki számára kiderülhet: a hangerőfelhúzás a tiltás ellenére is gyakorlat maradt.

Potméterrel manipulált reklámblokk
Komprimierte Botschaft
Fernsehzuschauer fühlen sich durch Filmmusik gestört
Laute Werbung verärgert Zuschauer

Fotó: sxc.hu