Megfigyelők szerint a D hang főként a “Kossuth tér következik” formulában hallható, az állomásra érkezéskor elhangzó “Kossuth tér” verzióban már kevésbé. Éppen ezért először arra gondoltam, hogy a „tér” szó végén lévő R és a „következik” szó eleji K találkozásakor keletkezik a rejtélyes D.

Megkérdeztem egy beszédkutatót, aki ugyan nem hallotta az ominózus szöveget, de elmondta: a „Kossuth tér következik” mondatban az R inkább zöngétlen a K hatására. Ha a felolvasó személy kiemelte az R hang artikulációját, akkor egy zöngés elem is jelen lehet az R hang utolsó fázisában, ami egy Schwa hanghoz hasonlít (Kossuth tér (ö) következik).

A Schwa-szerű elem az R-hez tartozik és gondos artikulációnál jön létre, főleg befejező helyzetben (például: Pista engem vár.). Szókezdő helyzetben is van ilyen eleme az R hangnak, hiszen a perdület akusztikai eredménye csak akkor tud létrejönni, ha a perdület előtt már van egy rövid zöngés hang (durván így lehet leírni a szóeleji R hangot: (ö)Rám gondoltál.)

Az ominózus mondatban lehet, hogy a beszélő a “következik” szó előtt szünetet tartott, és talán így jött létre az (ö)-szerű elem. Természetesen az ilyen akusztikai élmények függhetnek a rendszer átviteli tulajdonságaitól, attól, hogy hogyan vették fel a hangot, milyen digitalizálást alkalmaztak – mutat rá a beszédkutató.

Mindenesetre felvettem az ominózus mondatokat (Kossuth térD következik, Kossuth tér, Deák Ferenc TérD következik, Deák Ferenc tér), mindenki eldönti, hall-e D-t vagy nem. A minőség olyan, amilyen (ráadásul pont a „térdnél” csukódik be az ajtó), és sok a szünet is – de ez van. Ha valaki tud jobb minőségben, rövidebbet, kisebb méretűt, küldje el.